Tilburg,
oktober

“Het gaat om onze toekomst”

Vierdejaars Pabo-studenten staken morgen mee

Vierdejaars Pabo-student Marit Haens stapt morgen om 11 uur op de bus naar Den Haag. Net als veel andere vierdejaars van Fontys gaat ze mee staken voor een hogere salaris en een lagere werkdruk in het basisonderwijs. "Het gaat om onze toekomst. Een kantoorbaan is niks voor mij, ik werk graag met kinderen, maar ik wil later niet steeds tot negen uur 's avonds nog aan het werk zijn."

Door haar stage ziet ze van dichtbij hoe druk het is voor onderwijzers op een basisschool. “Er komt zoveel bij kijken. Naast de oudergesprekken moet je nog allerlei activiteiten organiseren.’’ Ook vindt ze dat er een onterecht salarisverschil is met leraren in het middelbaar onderwijs.“Ik ken een maatschappijleraar. Ik snap eigenlijk niet waarom hij meer verdient dan een basisschooldocent. De verantwoordelijkheden zijn toch hetzelfde?”, vertelt Marit, die stage loopt op de Montessorischool De Elzen in Tilburg.

Ze vindt het belangrijk om te gaan staken. “Het is voor onze toekomst. Een kantoorbaan zou niks voor mij zijn. Ik wil graag met kinderen werken. Maar ik wil straks ook een fijn leven hebben naast mijn werk, dus niet telkens ‘s avonds tot negen uur of in de vakanties bezig zijn om het werk af te krijgen.”

Serieus signaal
Vierdejaars Emmily Rietman gaat ook staken, maar niet in Den Haag. “Wij kregen op de school de keuze om naar Den Haag te gaan of op de school te blijven. Het is ook al een heel serieus signaal dat de scholen een hele dag dicht zijn. Ik denk niet dat álle leraren van Nederland naar Den Haag hoeven te gaan.”

Ze staat helemaal achter de eisen van de stakers. “Ik zie bij ons op school ook dat de werkdruk groot is. Naast het lesgeven moet je nog allerlei administratieve dingen doen, zoals verslagen maken. Collega’s nemen werk mee naar huis.”

Wat betreft het salaris, vindt ze vooral dat het om het principe gaat. “Waarom zou een leraar in het middelbaar onderwijs meer mogen verdienen? Ik word heel gelukkig van dit werk, het gaat mij niet om het salaris, maar het moet wel goed geregeld zijn.”

Op de school van Emilie, de School voor Speciaal Basisonderwijs Westerwel, gaan de thuisblijvers samen lunchen. “Iedereen neemt zelf wat te eten mee. Normaal heb je weinig tijd om met elkaar wat langer te praten. Het lijkt me dus heel leuk en zinvol.”

Dag van de Leraar
De Pabo’s van Fontys , onder meer in Tilburg, Eindhoven, ’s-Hertogenbosch en Sittard, laten hun studenten vrij om te gaan staken of meedoen aan activiteiten op school, vertelt teammanager Ronald Keurentjes. “De studenten van de Pabo’s zijn al vanaf hun tweede lesweek actief op basisscholen. 40 procent van hun opleiding brengen ze door op een school. Wij vinden het daarom belangrijk dat ze ook deze dynamiek meemaken en er deel van kunnen uitmaken”, legt Keurentjes uit.

Volgens Keurentjes gaan de meeste vierdejaars morgen mee staken. “De eerste en tweedejaars komen naar de opleiding. Het is namelijk ook de Dag van de Leraar en dat vieren wij, onder meer met workshops over de Kinderboekenweek.” [Petra Merkx]