december
2021

Stages in de zorg ten tijde van corona: zwaar maar leerzaam

In de zorg is het alle hens aan dek nu het coronavirus weer oprukt. Ook stagiaires van Fontys Verpleegkunde kunnen hierover meepraten. Zij maken heftige dingen mee op hun stageplekken.

Imke aan het werk tijdens haar stage.Op de longafdeling van het Elisabeth TweeSteden Ziekenhuis in Tilburg is het drukker dan ooit. Imke Swart, student Verpleegkunde in Eindhoven, loopt hier stage. Eerder stond zij een half jaar op de cohortafdeling waar coronapatiënten worden verzorgd.

Super spannend
“Dat was een heftige periode. Ik vond het superspannend om daar te starten. Ik was zelf nog niet gevaccineerd en had thuis een moeder die herstelde van borstkanker. Dat maakte het extra lastig.”

De eerste weken was Imke best bang. “Zodra ik thuis kwam gingen mijn kleren in de was en sprong ik onder de douche. En ik heb lang afstand van mijn moeder gehouden. Dat was niet makkelijk.”

Toch ging bij Imke vrij snel de knop om. “Ik voelde een soort verantwoordelijkheid. Ik ben niet voor niets verpleegkundige geworden, dus kon hier niet voor weglopen. Al was deze stageplek zeker niet mijn eerste keus.”

Leerzame periode
De tijd op de cohortafdeling was zwaar voor Imke, maar ook leerzaam. “Ik ben in dat half jaar enorm gegroeid en heb heftige dingen meegemaakt.”

De angst in de ogen van patiënten vergeet ze nooit meer en ook de emoties bij familieleden hebben diepe indruk gemaakt. “Daar moet je als verpleegkundige wel goed mee om kunnen gaan.”

Ook privé had de stage behoorlijke impact. “Vriendinnen durfden in het begin niet meer af te spreken en ook familieleden hielden opeens afstand. Voor veel mensen in de zorg zijn dit eenzame tijden.”

Veel uitval
Nu Imke op de reguliere longafdeling staat waar geen coronapatiënten liggen, is de ergste druk eraf. Maar ze houdt haar hart vast. “In alle longteams zie je nu veel uitval. De druk is enorm, dus de kans is groot dat we toch weer moeten bijspringen op de corona-afdeling.”

Na haar stage, die tot half januari loopt, blijft Imke op de longafdeling werken. “Dit is mooi en dankbaar werk, ik voel me hier thuis. Het kost veel energie, maar het geeft ook energie om voor deze mensen te zorgen. De stages hebben wat dat betreft mijn ogen geopend.”

Oprukkend virus
Ook in verpleeg- en verzorgingshuizen dringt covid weer binnen. Vierdejaarstudent Verpleegkunde Azerina Erovic loopt stage op de somatische afdeling van verzorgingshuis Vitalis Wissehaege in Eindhoven en merkt de gevolgen van het oprukkende virus.

“Er zijn de laatste tijd weer bewoners besmet geraakt. Momenteel liggen er drie in quarantaine en maandag is nog iemand van de andere afdeling aan de gevolgen van corona overleden. Dat is wel heftig.”

Toch gaat het werk voor Azerina en haar collega’s gewoon door. Zelf is ze niet bang voor het virus, maar ze merkt wel dat de werkdruk flink toeneemt.

Verzorging kost meer tijd
“De verzorging van de bewoners kost nu meer tijd, zeker voor de mensen die in isolatie liggen. En er is meer ziekteverzuim onder de verzorgers. Toch proberen we het leven voor de bewoners zo normaal mogelijk door te laten gaan.”

Dat laatste is nog een hele uitdaging, weet Verpleegkunde-student Eloy Jegers, Hij loopt stage op de psychogeriatrische afdeling van Vitalis Engelsbergen in Eindhoven waar mensen met dementie in een huiskamersetting wonen.

“De verzorgers en Eloy Jegers werkt weer met het mondkapje op.bezoekers moeten allemaal weer een mondkapje op, dat maakt de communicatie met de bewoners erg lastig. En deze mensen zijn vaak al in de war. Het virus heeft in die zin zeker invloed op ons werk.”

Volgens Eloy is corona verder niet echt een item in Engelsbergen op dit moment. “We hebben het er niet over met de bewoners en er zijn gelukkig nog geen besmettingen. Het valt nog mee.”

Tijd voor de boosterprik
Om de bewoners beter te beschermen hebben ze allemaal een griepprik gehad en volgende week wordt begonnen met de boosterprikken. Zo proberen ze het virus buiten de deur te houden.

Dat is maar goed ook, weet Eloy. Tijdens een eerdere stage op de cardiologieafdeling in het Máxima Medisch Centrum heeft hij van dichtbij meegemaakt welk impact het virus kan hebben op de zorg.

“Zelfs op de cardiologieafdelingen werden tijdens de piek longpatiënten opgenomen. Ik heb zelf nog twee mensen verzorgd die uiteindelijk op de IC belandden. Dat heeft veel indruk gemaakt.” [Ivo van der Hoeven]

Zie ook: Stages Verpleegkunde nog niet in het nauw

Carolien Maas
2021