november

Stages verpleegkunde nog niet in het nauw

De stages bij Fontys Verpleegkunde lopen momenteel nog zonder haperen. Stagecoördinator Bertie de Cauwer. “Tot nu toe hebben we nog niemand teruggekregen uit de ziekenhuizen. Echter, het blijft spannend, vooral nu Code Zwart eraan dreigt te komen.”

"We horen alleen dat onze studenten, als gevolg van organisatorische ingrepen, op andere afdelingen komen te staan."

Van de stagiaires zelf bereiken haar ook geen negatieve geluiden. “Onrust is er niet. Sommige studenten maken zich weleens zorgen en er komen vragen over bijvoorbeeld verplichte vaccinatie, wat overigens nog steeds niet hoeft voor zorgmedewerkers.”

“Ik maak me wel een beetje zorgen over stageperiode 3, die start in februari. Zeker voor de eerstejaars, de minst ervaren studenten, merken we dat de zorginstellingen minder plekken aanbieden. Bij navraag blijkt dan dat er veel praktijkbegeleiders zijn uitgevallen: langdurig ziek of overgestapt naar een andere afdeling of organisatie. Hier kijken we dus tegen wat spreekwoordelijke uitdagingen aan.”

Werkveld denkt mee
Er is de opleiding veel aan gelegen om juist de eerstejaars wel op stage te laten gaan. “Daarvoor zetten we alles op alles. Doordat het werkveld steeds de noodzaak blijft zien van het opleiden van nieuwe aanwas, denken zij gelukkig volop mee. Daarnaast zijn er alternatieve scenario’s denkbaar, bijvoorbeeld het inkorten van stages.”

Vorig jaar werd al improviserend besloten om de eerste- en tweedejaars Verpleegkundestage te combineren. Naar die constructie wil De Cauwer nu niet grijpen.

“Dat bleek voor onze studenten te ingewikkeld, eigenlijk niet haalbaar met het oog op de geformuleerde stagedoelen. In de praktijk kwam het erop neer dat ze dan alleen de eisen van de eerste stage konden afvinken, en niet toekwamen aan de leerdoelen van de tweedejaarsstage.”

Code Zwart
Bij een heuse Code Zwart loopt het volgens haar sowieso vast. “Dan wordt de druk op de ziekenhuizen simpelweg te hoog. De enige optie die ons dan nog rest is uitstel: stages doorschuiven naar periode 4.”

Voor Fontys Verpleegkunde is dat een zaak van overmacht. “De zorg is gewoon op, verzadigd. Het werkveld zelf kan dat niet veranderen, en wij al helemaal niet. Wij kunnen alleen ons uiterste best doen om alles zo veel mogelijk in goede banen te leiden, en gelukkig hebben we daarbij zoals gezegd de steun van het werkveld.” [Frank van den Nieuwenhuijzen]