Sodexo stopt, Fontys op zoek naar andere cateraar
Volgens een woordvoerder van Fontys is de bewering van Sodexo dat Fontys de verplichting heeft de medewerkers van Sodexo van werk naar werk te helpen onjuist: "Het personeel is in dienst van Sodexo en Sodexo is en blijft dan ook verantwoordelijk voor haar eigen medewerkers, ook na de opzegging van het cateringcontract. Fontys heeft geen toezeggingen gedaan, zoals Sodexo suggereert."
Fontys moet op zoek naar een nieuwe cateraar, nu Sodexo het lopende contract per 1 september voortijdig beëindigt als gevolg van de coronacrisis. Het cateringbedrijf is actief op de locaties in Tilburg, Eindhoven, Den Bosch, Venlo en Sittard en biedt bij Fontys werk aan zo’n 90 medewerkers.
Sodexo gaat ervan uit dat de onderwijsinstelling het personeel herplaatst bij de nieuwe contractpartner. Wie dat wordt, is pas over enkele maanden bekend. Zeker is dat er bij de start van het nieuwe studiejaar geen catering is in de kantines.
Sodexo is hard getroffen door de coronacrisis. Zo kon het sinds half maart niet meer terecht in de gesloten kantines van Fontys en moest personeel worden herplaatst.
Verlieslijdend contract
De vooruitzichten zijn er volgens woordvoerder Andrea Wondergem van Sodexo daarna niet beter op geworden: “Het is voor Sodexo helaas een verlieslijdend contract; er is een grote corona-impact en de prognose van Fontys zelf over het beperkt aantal mensen dat naar de gebouwen gaat komen, maakt dat we tot deze keuze zijn gekomen.”
Het contract met Sodexo startte in augustus 2017 en loopt tot en met medio 2025. Het College van Bestuur van Fontys heeft ermee ingestemd dat het tussentijds wordt ontbonden. De instelling stelt de komende maanden een ‘plan op voor eten en drinken voor de Fontys-locaties dat toekomstbestendig is’. Ook de impact van corona wordt hierin meegenomen. Als dat klaar is, start de zoektocht naar een nieuwe cateringpartner.
Kantines blijven dicht
Op 1 september zijn de kantines dus nog steeds dicht. Wel zijn er warme dranken beschikbaar in de koffiemachines en kunnen studenten en medewerkers frisdrank en snacks uit de automaten halen. Na die datum is het niet meer mogelijk om kannen koffie en thee voor vergaderingen te laten bezorgen. Ook daarvoor zijn medewerkers op de automaten aangewezen.
Tot de nieuwe cateraar er is, wil Fontys afspraken maken voor banqueting: services die worden verleend tijdens evenementen als open dagen, borrels en diploma-uitreikingen. Deze taken kunnen tijdelijk worden ingevuld door bijvoorbeeld lokale dienstverleners. Fontys wil voor de komende overgangsperiode leveranciers benaderen, eventueel in afstemming met de diensten en instituten.
Die vragen voor hun bijeenkomsten ook in de huidige situatie al offertes op bij onder andere lokale evenementenbureaus en cateraars. De verplichting om ook Sodexo een offerte uit te laten brengen, vervalt per 1 september.
Personeel begeleiden
Woordvoerder Wondergem van Sodexo geeft aan dat haar bedrijf ervan uitgaat dat Fontys het personeel begeleidt dat straks zonder werk zit: “Fontys heeft zich verplicht om de medewerkers van werk naar werk te begeleiden. Sodexo zal medewerking verlenen om dat zo geruisloos mogelijk te laten verlopen.”
Fontys wil nog niet reageren, maar bezint zich op een reactie (zie update). [Tim Durlinger]
Ongelooflijk dat deze onzin hier verschijnt. Erg slechte zaak.
@Tim Durlinger: Hoe kun je dit neer zetten? Slecht bezig.
dit zuigt Sodexo toch niet uit haar duim? "Fontys heeft zich verplicht om de medewerkers van werk naar werk te begeleiden. Sodexo zal medewerking verlenen om dat zo geruisloos mogelijk te laten verlopen.” En mocht dat wel duimzuigerij zijn dan kan Tim of Fontys dat toch eenvoudig aantonen (Tim via een WOB, Tenderned etc). Op zich wel interessant, of weet jij nog iets Hein?
PS: goedkopere en gezondere broodjes op de campus daar ben ik voor!
"deze moeten ook hun personeel materialen en inkoop terug verdienen natuurlijk" ...natuurlijk, maar een kantine met 1 werknemer die de kassa bedient en 1 werknemer die dingen in de schappen legt, tijdens lunchuren wat frikandellen in de oven doet, enz. is heel wat anders dan 90 medewerkers gedeeld door 5 locaties oftewel gemiddeld 18 personen op elke locatie. Achttien maal, wat zullen we zeggen, 35k inkomen per jaar is ruim een half miljoen per locatie alleen al aan bruto salarissen. Dat zijn 800 3-euro broodjes per dag, als een broodje 100% winst zou zijn. Dat dat niet vol te houden is, snap ik wel, want zoveel studenten kwamen er niet op die kantine af. Heck, ik snap überhaupt niet dat ze het volgehouden hebben buiten de coronatijd. Je zou bijna denken dat Fontys al zo ongeveer bijlapte.
Kebabzaken in de buurt lijken het daarentegen prima te doen en zij zitten niet eens in of naast een Fontysgebouw. Het kan dus wel. Misschien is het omdat zij niet met 18 man achter de toonbank staan te wachten op een paar studenten.