maart
2020

Ook bizarre tijden voor partners van Fontys

Cateraars, schoonmakers, beveiligers; Fontys werkt in en om zijn gebouwen samen met andere partijen die in meer of mindere mate hard worden getroffen door de coronacrisis. Werk valt weg of moet door deze ‘contractpartners’ op een andere manier en in veel minder uren worden uitgevoerd. “Medewerkers die nu niet bij Fontys kunnen worden ingezet, proberen we tijdelijk te herplaatsen.”

Alsof de zomervakantie al begonnen is. Die indruk wekken de Fontys-campussen in Brabant en Limburg momenteel. Studenten zijn er niet te zien en slechts in een enkel gebouw is nog wat activiteit waarneembaar: docenten die onderwijs op afstand mogelijk maken of medewerkers die het ‘primaire proces’ op gang houden. Veel Fontys-panden zijn gesloten.

De verlaten koffiebar van Sodexo (rechts) in het Eindhovense gebouw R3. Foto Ton ToemenLege kantines dus. Cateraar Sodexo, normaal met negentig mensen actief op al onze campussen, heeft het aantal medewerkers moeten terugschroeven.

“We proberen de medewerkers die nu niet bij Fontys ingezet worden, tijdelijk te herplaatsen op locaties waar wij nog werkzaam zijn”, geeft woordvoerder Andrea Wondergem aan.

Valt dit voor Sodexo onder het bedrijfsrisico, of wordt Fontys aan het contract gehouden? Wondergem laat het in het midden: “Over contractuele afspraken met onze klanten doen wij geen uitspraken.”

Minder werk
Voor Maas, dat op Fontys-campussen zorgt voor plaatsing en onderhoud van koffiemachines, is de situatie allerminst rooskleuriger. “Sommige scholen sluiten helemaal, dus daar hoeven we niet meer te komen. Bij andere mogen nog wel mensen binnen, daarom blijft daar een automaat in werking en onder controle. Maar voor onze ‘operators’ is er zeker minder werk”, zegt Mariëlle van Zon, HR-functionaris van Maas.

Het bedrijf loopt daar ook bij andere opdrachtgevers tegenaan. Driekwart van het werk is tijdelijk weggevallen. Van Zon: “Wij hebben zelf ook te maken met heel veel zieken, want zodra iemand klachten heeft moet-ie van ons thuis blijven. Dit betekent dat andere operators de nog beschikbare apparaten moeten ‘opvangen’.”

Maas had eerder deeltijd-WW (werktijdverkorting) aangevraagd, maar die is deze week omgezet in de nieuwe, door de regering afgekondigde regeling Noodfonds Overbrugging Werkgelegenheid. “Onze medewerkers houden daardoor hun volledige salaris. Maar ze zullen wellicht iets verder moeten reizen naar andere locaties en minder werk hebben”, schetst de Maas-woordvoerder.

Verlaten gebouwen worden vanuit de Fontys-meldkamer met camera's in de gaten gehouden.

Beveiliging
De beveiligers werken intussen gewoon door. Naast de mensen die Fontys hiervoor zelf in dienst heeft, werkt de hogeschool ook samen met de externe bedrijven Security Professionals, Trigion en Fortas Security. Die concentreren zich in deze uitzonderlijke tijden met name op het ‘buitengebied’ van de campussen en staan studenten te woord die toch naar hun opleiding zijn gekomen.

Hun surveillancediensten rijden controlerondes langs de gesloten locaties. Dit is tegelijk een preventieve maatregel ter voorkoming van vandalisme, diefstal en inbraak. Gebouwen die dicht zijn, worden in de security-meldkamer van Fontys met camera’s extra in de gaten gehouden.

Hygiëne
Om te voorkomen dat het coronavirus zich kan verspreiden, is hygiëne deze dagen het toverwoord. Het werk van schoonmaakbedrijf ICS is daarmee crucialer geworden. Het wordt extra ingezet in de zorg, zodat die vitale sector blijft draaien. Maar ook in de veelal lege Fontys-gebouwen in Eindhoven en Den Bosch gaat het werk voor ICS door, zij het aangepast.

“We hebben gelukkig een heel fijne samenwerking met Fontys. Er wordt enorm met ons meegedacht om ons tegemoet te komen”, aldus Romy Waterman van ICS. De schoonmakers mogen deze en volgende week toch van 8.00 tot 11.00 uur in de gesloten gebouwen.

“Daardoor kunnen we onze mensen aan het werk houden. We hebben een aantal zieken, dat weegt dan weer op tegen het feit dat we minder uren bij Fontys kunnen maken dan normaal.”

Volgens Waterman is een aantal schoonmaakprogramma’s, dat normaal gesproken rond vakanties wordt uitgevoerd, naar voren gehaald. “We hebben ook profijt van deze situatie, want we kunnen nu alles ondersteboven keren. Stoelpoten, onderkanten van tafels; alles wordt momenteel aangepakt. We kunnen alles desinfecteren en een dieptereiniging van het sanitair uitvoeren.” [Tim Durlinger]

Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.
Ramon van de Laar
2020
In Tilburg, Venlo en Sittard is de andere schoonmaakpartner hard aan het werk om de panden hygiënisch en spik&span te houden.
Kristina Vassileva
2020
Het is jammer dat in deze bericht niets over de facilitaire medewerkers wordt geschreven.
We zijn elke dag vanaf 7.30 tot 17.00 uur hier aanwezig.

Groetjes Kristina balie R3
Harry Verkuijlen
2020
Aardig bericht jammer dat de uitzendkrachten niet genoemd worden