september
2023

School of Life gaat verder dan boeken en klaslokalen

Je leert veel op school, maar lang niet alles. Je leert niet hoe je omgaat met financiën, hoe je gezond leeft of hoe je voor een goede nachtrust kan zorgen. Maar omdat deze zaken wel belangrijk zijn, wil Fontys ze de komende jaren infiltreren in de curricula. Hoe? Met het nieuwe initiatief School of Life.

School of Life is een Fontys-breed project dat langzaam maar zeker bij steeds meer opleidingen geïntroduceerd moet worden. Deze week is het project officieel van start gegaan met een aantal kleine initiatieven. Er worden work-outs georganiseerd en op wc’s zijn bakken geplaatst waarin gratis menstruatieartikelen worden aangeboden. Ook worden er prullenbakken neergezet waar flesjes of blikjes met statiegeld in gedeponeerd kunnen worden. Met het geld dat daarmee wordt opgehaald, kunnen vervolgens weer nieuwe menstruatieproducten worden aangekocht.

Bakken voor statiegeldMaar dat is slechts het begin, want School of Life gaat veel verder dan dat. Het is de bedoeling dat studenten praktische levensvaardigheden leren die verdergaan dan schoolboeken en klaslokalen. Leer je emoties begrijpen, doorbreek slechte gewoonten en beschik over vaardigheden om je welzijn te garanderen, zowel fysiek als mentaal. Dat is wat School of Life met een driejarenplan hoopt te bereiken.

Driejarenplan
Remi Rooding, coördinator van het project, vertelt er meer over. “Er zijn heel veel verschillende life skills, maar die zijn lang niet allemaal opgenomen in de curricula. Wij gaan op zoek naar levensvaardigheden die nog niet in curricula zitten, maar die wel heel waardevol zouden zijn voor studenten.” Het doel is om die life skills bij zoveel mogelijk opleidingen in de curricula te verwerken. “Binnen drie jaar tijd zou er een leerlijn ontwikkeld moeten worden die over elke studie gelegd kan worden en waar een manier uit zou kunnen ontstaan waarmee er meer life skills ingebed worden in de curricula. Dat is de grote opdracht.”

Remi RoodingMomenteel is Rooding met de eerste opleidingen in gesprek. Sportkunde heeft al interesse, net als een aantal business-studies. Hopelijk volgen er binnenkort meer. “Tot die tijd blijven we bezig met het promoten van School of Life en zetten we kleine initiatieven op. Een collega is bijvoorbeeld bezig met het plaatsen van ademhalingsbordjes, waarmee we op een leuke manier het thema mental and physical well being onder de aandacht willen brengen. Volgende week organiseer ik - ik ben van origine gymdocent - een aantal work-outsessies voor studenten en medewerkers.”

Onderzoek
Ook is Rooding bezig met het betrekken van onderzoek bij het project. Deze week zat hij samen met medewerkers van het nieuwe lectoraat Leren Floreren. “Zij gaan ook meedenken. Er zitten veel connecties tussen het thema ‘floreren’ en de verschillende life skills waar wij mee aan de slag willen gaan. We hopen elkaar op dat vlak aan te kunnen vullen.” [Karen Luiken]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd

Jos Pieterse
October
2023
Leuk en waardevol. Is er in deze ontwikkeling ook ruimte voor lifestyle vraagstukken rondom circulariteit en duurzaamheid? Vanuit welke waarden wil je de wereld mede vorm geven en wat betekent dat voor je eigen (consumenten)gedrag? Zijn SDG en IDG hierbij helpend in de school of live?
Lieve Derache
October
2023
School of Life is wel een bestaande naam.. Initiatief van Alain de Botton.
Arno Kierkels
2023
Het lijkt erg op de doelstellingen van de Bildung-lijn die, inmiddels al enkele jaren, binnen Fontys loopt en middels een Bildung-netwerk wortel schiet in meerdere instituten.
Zie voor meer info (en vervolg...) : fontys.nl/bildung
Wim van de Riet
2023
'... wil Fontys ze de komende jaren INFILTREREN in de curricula', '... beschik over vaardigheden om je welzijn te GARANDEREN', '...fysiek als MENTAAL'.
Naar Engels voorbeeld?
Frank Maas
2023
Wellicht een studium generale opzetten, bij voorkeur in samenwerking met dat van de TU/e?
Conchitaprince
2023
Mooi initiatief van Fontys, uitrollen over alle opleiding is super. Hiermee kunnen studenten ervaringen opdoen en skills ontwikkelen die ze levenslang in kunnen zetten. Als we het hebben over liveskills maar ook preventie gaat dit helpen.