oktober

Ruim 13.000 eerstejaars startten dit schooljaar bij Fontys

Er lopen dit jaar 5 procent meer eerstejaars rond op de campussen van Fontys dan vorig jaar: in totaal 13.268 studenten. De groei komt van de voltijdopleidingen en de Associate Degrees (AD). De deeltijdopleidingen en de masters krompen juist een beetje. Welke studies trekken de meeste eerstejaars?

Van die ruim 13.000 eerstejaars zitten de meesten in het economische domein, met opleidingen als Financieel Management en Commerciële Economie. Bijna 4.000 studenten kozen voor een voltijd economieopleiding, enkele honderden voor de deeltijdopleiding en de AD. Bij de voltijd was een kleine daling en bij de deeltijd juist een stijging van 10 procent.

De AD’s zitten helemaal in de lift, net als bij veel andere domeinen overigens (zie kader). Er zijn de laatste jaren ook veel AD’s (tweejarige opleiding tussen mbo- en hbo-niveau in) bijgekomen.

Technische domein
Naast het economische domein heeft Fontys ook veel opleidingen in het technische domein. Ondanks de grote vraag naar technici is het aantalGrote groei bij Verpleegkunde instromers bij de voltijdopleidingen met 1,8 procent gedaald, naar 2.535. De deeltijdinstroom daalde ook licht, naar 206.

Hoe het komt dat techniek, ondanks de grote vraag naar technisch personeel niet groeit, is vooralsnog niet duidelijk. Dat zei Piet van Ierland, directeur marketing en communicatie bij Fontys, eerder in een interview met Bron. Er wordt nog studie naar gedaan.

Onderwijzers in spé
Het domein onderwijs had een kleine plus en gedrag & maatschappij een kleine min in het aantal instromers. 1343 leraren en pedagogen in spé startten in september een voltijdopleiding bij Fontys en 649 een deeltijdopleiding. Gedrag & maatschappij, waaronder Social Work, telt nu 1496 eerstejaars voltijdstudenten en 165 deeltijdstudenten.

De grootste groei bij Fontys kwam van de gezondheidszorgopleidingen Fysiotherapie en Verpleegkunde. Met name doordat daar de numerus fixus is verdwenen. Dit domein maakte een verdubbeling mee. Directeur Karen Cox zei in een interview met Bron dat de Fontys Hogeschool Mens en Gezondheid deze aanwas aankan. In totaal begonnen in dit domein dit studiejaar bijna 1.400 eerstejaars aan een voltijdopleiding.

Masters
Fontys heeft ook nog een 32 masters in huis, met name op het gebied van onderwijs. De inschrijvingen voor deze opleidingen namen overal af. Er lopen nu 806 eerstejaars ‘masters in opleiding’ rond bij Fontys (vorig studiejaar 899).

De groei van Fontys is iets hoger dan landelijk, waardoor de hogeschool een iets groter marktaandeel heeft. Dat betekent dat Fontys een klein beetje meer geld krijgt van het totale budget dat beschikbaar is voor hoger onderwijs. [Petra Merkx]