februari

Roy Houtkamp nieuwe autisme-ambassadeur

Studentcoach Roy Houtkamp (Fontys Hogeschool ICT) is de nieuwe autisme-ambassadeur bij Fontys. Hij zet zich al jaren in om mensen met autisme te helpen. “Vanaf nu ga ik nóg meer de barricaden op.”

Het ambassadeurschap is een officiële functie die uitgaat van het inclusiviteitsplatform Vanuit Autisme Bekeken. VAB staat aan de wieg van de ‘Autisme Ambassade’, een netwerk van (doorgaans) ervaringsdeskundigen werkzaam in grote organisaties als Shell en ABN Amro. Op de eigen werkvloer laten de ambassadeurs zien wat autisme inhoudt; zodoende kweken ze begrip en bewustzijn.

Ervaringen delen
Roy is niet de eerste autisme-ambassadeur van Fontys. “Mijn voorganger was Fontys-breed relatief onbekend. Ik wil proberen zichtbaarder te zijn.” Dat streven sluit bovendien naadloos aan bij twee kernwoorden in de Nieuwjaarsspeech van bestuursvoorzitter Nienke Meijer: participatie en inclusie. “Klopt”, zegt Roy. “Zij reageerde enthousiast op het plan om het ambassadeurschap meer kracht bij te zetten.”

Hoe dat vorm kan krijgen, heeft hij al wel voor ogen. “Om te beginnen wil ik een platform starten waar autistische Fontys-medewerkers terechtkunnen. Ervaringen delen werkt prima, dat heb ik wel geleerd uit de workshops die ik eerder gaf.” Een tweede aanknopingspunt ligt juist op dat terrein: “Aan de hand van lezingen en presentaties probeer ik om de kennis en het bewustzijn rond autisme te vergroten.”

Studenten
In eerste instantie richt Roy zich op medewerkers, niet op studenten. Betekent dat niet een beperking van zijn rol? “Die keus hangt samen met het formele ambassadeurschap via Vanuit Autisme Bekeken. Dat focust op het personeel in de organisatie.” Maar op den duur wil Roy zeker ook studenten ‒ tenslotte de grootste doelgroep van Fontys ‒ betrekken. Hij lijkt daarvoor bovendien de aangewezen persoon.

“Binnen FHICT werk ik mee aan het programma Student+. Hier proberen we mensen met een hulpvraag ‒ bijvoorbeeld rond autisme, studiestress, en zo meer ‒ te ondersteunen nog vóórdat ze het officiële traject ingaan van decaan of psycholoog.” Die aanpak is een succes. “De studentenpsychologen merken bijvoorbeeld dat ze minder ict-studenten binnen krijgen.”

Training
Bij Vanuit Autisme Bekeken startte Roy deze week met het trainingsprogramma dat uitmondt in het officiële certificaat ‘Autisme Ambassadeur’. “Ik ben één van de acht deelnemers in een gemêleerd gezelschap, met mensen uit overheid, zorg en ict. Ik ben de enige deelnemer vanuit een onderwijsinstelling.”

Gedurende vier trainingsdagen leert hij alle facetten van zijn toekomstige rol kennen. “De training wordt afgesloten met het schrijven van een concreet Plan van Aanpak dat in de hele organisatie kan worden ingezet.”

‘Ambassaderen’
Roy beschouwt het als 'een mooie kans' dat hij zijn aandacht nu kan verleggen van één instituut naar heel Fontys. “Ik snap dat de cultuur in de instituten kan verschillen. Maar goeie ideeën landen overal. Neem het al genoemde programma Student+. Dat zou ik als ambassadeur heel graag naar andere instituten brengen.”

Intussen is Roy al begonnen met wat hij zelf noemt ‘ambassaderen’. “Toen ik contact zocht met Fontys Hogeschool HRM & Psychologie [waar Roy zelf toegepaste psychologie deed, red.] wilden ze meteen dat ik langskwam. Daar verzorg ik volgende week een presentatie.”

Roy is zelf autistisch en wil mede daarom niet meteen te veel hooi op de vork nemen. “Ik volg de VAB-training en richt veel aandacht op het beoogde platform. Zo’n lezing die ertussen komt is even schakelen. Maar echt moeite heb ik daar niet mee.”

Oproep
Roy sluit af met een oproep. “Zijn er medewerkers met autisme, meld je gerust bij mij. Aan de hand van de feedback die ik krijg, maar ik een inventarisatie van wat er zoal speelt onder het Fontys-personeel. Ik hoop dat zo veel mogelijk mensen zich geroepen voelen mee te denken.”

baukje dijkema
Goedemorgen Roy,
Ik heb 2 weken geleden jullie webinar gevolgd en ben geïnteresseerd in je autisme awareness ws voor docenten. Zelf ben ik nu bezig met de opleiding practitioner autisme van Fontys en wil op termijn een training voor onze docenten geven aangezien onze academie veel studenten met autisme kent. Op dit moment ben ik bezig met een Training/Ws voor studenten en heb nu geen tijd om dit te ontwikkelen. Ik zie wel de noodzaak bij onze docenten om hier meer over te weten. Welke kosten zijn eraan verbonden stel dat de training awareness aan onze docenten door jullie wordt gegeven? Of hebben jullie een WS die ik kan gebruiken? Wij zijn een Engelstalige opleiding.

Ik hoor het graag!

Baukje Dijkema MBA

Student Counsellors AGM (for personal circumstances
Helena De Clercq
Beste Roy,
Ik doe onderzoek naar werknemers met ASS op de werkvloer. Zou ik je hierover mogen contacteren?
Met vriendelijke groeten,
Helena
John Tuerlings
February
2019
Goed werk, Roy. En mooi in lijn met al het eerdere werk, dat je ook al o.a. voor Studentenvoorzieningen gedaan hebt om autisme binnen het onderwijs geïncludeerd te krijgen. Veel succes!
M4rc3lv
February
2019
Hij is goed. Ik ken hem, heb een workshop bij hem gevolgd. Tof!