's-Hertogenbosch,
mei

Renée Langens genomineerd voor verdraagzaamheidsprijs

De activiteiten van Renée Langens op de Fontys-pabo in ’s-Hertogenbosch zijn opgevallen. Het Paleis van de Verdraagzaamheid – een Amsterdams initiatief om verdraagzaamheid te bevorderen – heeft haar genomineerd voor de titel Consul van Verdraagzaamheid 2018.

door Petra Merkx
Renée Langens gebruikt kinderboeken om met haar studenten te praten over diversiteit, racisme en discriminatie. Door je bewust te zijn van verschillen voorkom je vooroordelen, is de overtuiging van Langens. Daarom ontwikkelde ze een lesmodule over diversiteit voor derdejaars aan de hand van jeugdliteratuur. Lees meer over haar methode in het artikel dat Bron eerder schreef: Ben ik wel of niet racistisch?

“Ik vind het echt heel gaaf”, reageert Langens. Niemand had haar voorgedragen. De stichting vond haar door via google te zoeken naar geschikte nominatie-kandidaten. Afgelopen maandag ontving Langens daarover een mail. “Ik geef les over diversiteit en vooroordelen omdat ik dat zelf belangrijk vind, maar het is fijn als anderen dat ook zien. Ik ben natuurlijk ook niet de enige die dit doet. Ook andere docenten zijn op hun eigen manier met dit soort dingen bezig.”

Naast de Fontys-docente zijn er nog vier andere kandidaten geselecteerd. Vanaf morgen kan iedereen stemmen op deze genomineerden. Dat kan tot 19 mei op de site van het Paleis van de Verdraagzaamheid.