juli

Racemomentje voor minister Van Engelshoven

Na een spinning op het pleintje voor het Ceres-gebouw, overhandigden studenten van University Racing Eindhoven deze maandag met hun elektrische raceauto het convenant dat de bestuursvoorzitters van Fontys en TU/e ondertekenden. Dit in bijzijn van onderwijsminister Van Engelshoven.

De onderwijsorganisaties beloven meer te gaan samenwerken om technisch talent binnenboord te krijgen en te houden. Minister Ingrid van Engelshoven was de hele ochtend bij de Eindhovense universiteit op bezoek. Van dit moment werd gebruik gemaakt voor het officiële tekenmoment De linten worden symbolisch aan elkaar geknoopt.van het convenant, door voorzitter Robert-Jan Smits van het College van Bestuur van de TU/e en bestuursvoorzitter Joep Houterman van Fontys.

Er is al langer een groot tekort aan technici in de regio Brainport. Twee jaar geleden werd daarvoor het Brainport Talent & Skills Akkoord gesloten tussen 200 bedrijven en instellingen in de regio Oost-Brabant. Doel daarvan was om onder meer het aantal afgestudeerde technici te verdubbelen in 2025. Om dat te bereiken, zal er nog heel wat moeten gebeuren gezien de huidige studentenaantallen.

Aan de poort
In het nieuwe akkoord spreken de universiteit en hogeschool af om werving en onderlinge doorstroom van studenten beter af te stemmen. Al ‘aan de poort’ moeten studenten een goed advies krijgen, zodat ze de studie kiezen die bij hen past. Josh ClaessenOok tussendoor switchen van school moet makkelijker worden. Dit voorkomt uitval.

"We hebben samen ruim 17.500 studenten op onze campus. We gaan er nu voor zorgen dat elke student de meest optimale opleiding krijgt”, aldus Smits.

Ook op ander punten willen TU/e en Fontys beter samenwerken. Bijvoorbeeld op het gebied van onderzoek, de masters en het opleiden van hybride docenten (die bijvoorbeeld bedrijfsleven en docentschap combineren).

Houterman: "We zijn goede buren en ook nog eens belangrijke partners in het hogere techniekonderwijs. Hier gaan onze huidige maar zeker ook toekomstige studenten van profiteren."

University Racing
University Racing Eindhoven is, in weerwil van de naam, al een voorbeeld van een samenwerking tussen de universiteit en de hogeschool. In het team zitten ook enkele Fontys-studenten, vertelt TU-student Josh Claessen. Het team mocht vandaag zijn elektrische raceauto showen aan de minister. [Petra Merkx]