maart

Quarantaine voor aantal Fontys-studenten in het buitenland

Update 4 maart

Voor Noord-Italië geldt inmiddes code rood, wat inhoudt dat alle studenten het dringende advies krijgen het gebied te verlaten. Kijk voor actuele informatie op de website van Fontys.

Verschillende universiteiten in Noord-Italië en Zuid-Korea hebben vanwege het coronavirus de deuren gesloten. Een aantal universiteiten verplicht buitenlandse studenten om eerst in quarantaine te gaan. Dit geldt ook voor studenten van Fontys, onder wie Livia Peltrera in Seoul.

“Ik ben nu een week in Seoul, maar kan pas vanaf 16 maart op de universiteit terecht”, vertelt de student van Fontys Sporthogeschool. Zij gaat er de minor Zuid-Koreaanse cultuur en taal volgen, voorafgaand aan haar werk als vrijwilliger bij de Olympische Spelen in Tokyo (zie eerder interview).

Studenten die vanuit het Livia met mondkapjebuitenland komen, moeten van verschillende universiteiten in Seoul als ze in het land arriveren eerst twee weken in quarantaine. Dit in verband met de incubatietijd van het coronavirus.

Hoewel 'quarantaine' een groot woord is, zegt Livia. “Iedereen gaat gewoon de stad in. Dat kan niet anders, want je moet ook boodschappen doen."

Mondkapjes op
Toch merkt ze de gevolgen van het virus goed in miljoenenstad Seoul. “Iedereen loopt met mondkapjes op. En ook al weet ik dat ze niet helpen, ik draag er ook maar een. Ik hoorde van een vriend dat niemand in de metro naast hem ging zitten, omdat hij er geen op had.”

Overal in de stad staan pompjes met ontsmettingsmiddel. “Bij roltrappen zag ik schoonmakers continu de leuningen ontsmetten. Voor mezelf maak ik me geen zorgen. Het virus is voor jonge mensen niet gevaarlijk.”

Ook al Overal ontsmettingsmiddel in Seoul.kan ze nog niet beginnen aan haar minor, ze verveelt zich niet. “We verkennen de stad, ik leer andere studenten kennen en ik ben ook druk met de voorbereidingen als vrijwilliger voor de Olympische Spelen.”

In Seoul zitten nu 34 studenten van Fontys. In een andere streek in Zuid-Korea, waar het coronavirus veel slachtoffers maakte, ging voor vijftien studenten de minor bij de Yeungnam Universiteit helemaal niet door. Net voordat zij vertrokken werd dat bekend.

Universiteit Milaan dicht
In Noord-Italië hebben 22 studenten van Fontys last van corona-maatregelen. Daar zijn nu verschillende universiteiten dicht, waaronder die van Milaan.

Opties voor hen zijn: terugkeren en in Nederland een minor volgen, terugkeren en online de studie volgen van de Italiaanse universiteit (als dat wordt aangeboden) of daar blijven en wachten tot de universiteit weer opengaat.

China en Japan
In China zijn geen studenten van Fontys Vliegveld Seoul.meer. Voor Japan is sinds gisteren code geel ingegaan, wat inhoudt dat daar ook overleg plaatsvindt met studenten en de partneruniversiteiten over welke maatregelen nodig zijn. Daar verblijven twaalf studenten.

Voor alle studenten die door het coronavirus in de problemen komen met hun buitenlandminor probeert Fontys een oplossing te vinden, aldus Eva Buijsman van Fontys Internationalisering. “Voor degenen die terugkomen, proberen we te organiseren dat ze de minor nog online kunnen volgen of dat ze bij Fontys in Nederland een andere minor kunnen doen.”

In totaal verblijven achthonderd Fontys-studenten in het buitenland voor een minor, stage of bijvoorbeeld een afstudeeronderzoek. Het gros ondervindt op dit moment geen problemen in verband met het coronavirus. [Petra Merkx]

Wil je meer weten over het coronavirus en de maatregelen die Fontys neemt, kijk dan op deze website.