februari

Turnster Livia maakt olympische droom waar als vrijwilliger

Van een tegenslag nieuwe kansen maken. Dat hoort óók bij topsport. Die mentaliteit bracht derdejaarsstudent Livia Peltrera niet alleen naar Fontys Sporthogeschool, maar brengt haar ook naar de Olympische Spelen in Tokyo. Niet als turnster, haar aanvankelijke doel, maar wel als vrijwilliger.

Livia (21) weet maar al te goed hoe sterk de motivatie is om mee te doen aan die heilige graal der sportevenementen; de Olympische Spelen. Dat was immers haar droom sinds ze op haar vierde begon met turnen. Aan talent geen gebrek en zo wist ze uiteindelijk topniveau te behalen bij sportclub Flik-Flak in ’s-Hertogenbosch. Tegelijkertijd werkte ze hard aan haar andere droom: een studie Diergeneeskunde in Utrecht.

Dromen opgeven
Die ambities bleken te veel van het goede en in 2017 kreeg Livia een burn-out. “Die combinatie hield ik niet meer vol. Dus moest ik helaas beide dromen opgeven.” Na een herstelperiode besloot ze om haar turnervaring in te zetten als trainer bij het Platform Turnen Limburg en om daarnaast een opleiding aan de Academie Lichamelijke Opvoeding (ALO) van Fontys te volgen. “Ik wil graag docent LO worden, daarin kan ik ook mijn passie voor sporten kwijt”, legt ze uit.

Ondertussen hoorde ze van een dorpsgenoot uit haar woonplaats Hulsberg over de mogelijkheid om als vrijwilliger naar de Olympische Spelen te gaan. “Daarop heb ik in het najaar van 2018 een online aanmeldingsformulier ingevuld. Zo’n vijf maanden later werd ik uitgenodigd voor een videogesprek met iemand uit Tokyo. In het Engels gelukkig”, lacht ze.

Motiveren en inspireren
"Dat gesprek ging vooral over de vraag wat ik als vrijwilliger wilde betekenen voor de sporters. Als antwoord heb ik mijn persoonlijke verhaal uitgelegd en verteld dat ik mijn eigen droom wil inzetten om supporters extra te enthousiasmeren en sporters te motiveren, te inspireren en vooral te helpen om hun doel te bereiken.”

Na nog eens vier maanden wachten kwam het verlossende woord: Livia was door de selectie en mag van 14 juli tot en met 12 augustus als een van de weinige internationale vrijwilligers naar de Olympische Spelen in Tokyo. “In totaal hebben 200.000 mensen zich opgegeven en ik weet niet precies hoeveel vrijwilligers er in totaal gekozen zijn, maar slechts 12 procent daarvan komt van buiten Japan.”

Voorbereiding
Niet dat Livia nu tevreden achterover kan leunen tot juli. Enerzijds moet het vrijwilligerswerk natuurlijk voorbereid worden. “Via e-learning ontvang ik elke twee maanden drie korte filmpjes, bijvoorbeeld over de geschiedenis en het doel van de Olympische Spelen. Zo weet ik nu dat de olympische ringen staan voor verbondenheid en dat het doel wereldvrede is.” Ook moest ze een Engelse test maken en krijgt ze binnenkort een cursus Engels.

Anderzijds moet Livia een behoorlijk bedrag bij elkaar sparen omdat ze haar reis naar en verblijf in Japan zelf moet betalen. “En dat is wel veel geld, zeker omdat het heel lastig en extra duur is om nu nog een slaapplek te vinden in de buurt van Tokyo. Alleen dat kost al ruim tienduizend euro voor de maand dat ik er ben. Dus ik heb een bijbaan en ik zoek sponsors, waarvoor ik een brief en een wervingsfilmpje heb gemaakt.”

Minor Seoul
Op die manier kan ze ook vanuit het buitenland nog bedrijven benaderen, want Livia vertrekt al over een kleine maand richting Azië. “Ik ga een minor doen aan de universiteit van in Seoul, Zuid-Korea, van 23 februari tot 14 juni. Geen sportopleiding, want die werd in eerste instantie niet in het Engels aangeboden, dus heb ik voor de Zuid-Koreaanse cultuur en taal gekozen.”

Na haar minor gaat Livia door naar Tokyo. “Spannend om zo lang van huis en in zo’n totaal andere omgeving te zijn”, vindt ze. “Gelukkig gaat mijn vriend – hij is ook trainer bij het Platform Turnen - mee naar zowel Seoul als Tokyo, hij heeft zich opgegeven voor het Team NL Tokyo Centre.” Wat ze dan beiden precies gaan doen tijdens het sportevenement, wordt pas in maart bekend. Maar het is sowieso een droom die uitkomt. [Anke Langelaan]