september

Primeur sportfietsenrek voor en door Fontys

Studenten bedenken oplossing voor stallen dure wielrenfietsen

Een wielrenfiets, pontificaal gestald op het terras van een café. Wellicht een déjà vu? Sportfietsers houden er niet van hun peperdure tweewieler - vaak duizenden euro's waard - op slot te zetten. Een kettingslot is te veel ballast en kan hun kostbare bezit ook beschadigen. Vijf studenten van Fontys bedachten hiervoor een oplossing: het Spacelock Station. Hun eerste rek komt bij... Fontys!

Luca de Wilde, Bart Wouters, Niels van den Burg, Aat Brevé en Mats Weekers (vlnr. op de foto) begonnen vorig jaar aan de opleiding Small Business en Retail Management in Eindhoven. Ze kregen direct een uitdagende opdracht: start een bedrijf dat een fysiek product in de markt zet. Mats fietst veel en heeft een mountainbike. Als hij onderweg ergens pauzeert, mag-ie zijn fiets geen moment uit het oog verliezen. Maar ook thuis, in de berging, zetten veel sporters hun dure rijwiel niet op slot. Een probleemstelling was geboren.

Luca: "We bedachten een muurbeugel waarbij je de fiets door middel van een beweegbare haak en slot kon afsluiten (zie video, red). Die wilden we ook verkopen aan fietsgelegenheden als cafés. Dat is óók een heel mooie markt. Maar de ontwikkeling bleek erg duur, meer dan 100 euro per beugel. Bij fietswinkels kregen we te horen: mensen geven veel geld uit aan een sportfiets, maar een slot van 50 euro vinden ze al te duur."

Groepen
Een probleem bij een probleem dus. Gelukkig hadden de vijf in John Schouren van het gelijknamige metaalbedrijf in Venlo een enthousiaste leverancier, die volop aan het tekenen sloeg. Het plan ontstond om een rek te maken waarin veel meer fietsen kunnen worden gestald. Bij een fietscafé komen wielrenners namelijk met hele groepen tegelijk aan.

"Gaandeweg kwamen we erachter dat er een nog veel grotere markt is: bierbouwerijen", aldus Mats. "Die kunnen onze rekken met hun reclame erop kwijt aan de fietscafés waaraan ze ook bier leveren. We hebben gesprekken gevoerd met Hertog Jan en La Trappe." Die laatste was oprecht geïnteresseerd, ook met het oog op de excursies op eigen terrein. Op het laatste moment haakte de brouwerij af, bij gebrek aan ruimte voor een groter rek.

Het groepje raakte intussen aardig gedesillusioneerd. Ook gemeenten en Kwaremont, een Belgisch biermerk dat zich specifiek op sportfietsers richt, gaven niet thuis. De eindeloze gesprekken, maanden aan de tekentafel en vele (avond)uren op de opleiding; het leek voor niets. "We zijn lang bezig geweest met de productontwikkeling en heel laat begonnen met verkopen", geeft Mats toe.

Dolenthousiast
Tot ze de ingeving kregen om de oplossing dicht bij huis te zoeken: Fontys zelf! "We hebben een paar docenten gevraagd wat zij ervan vonden. Die waren enthousiast over het Spacelock Station. Eén van hen, die nu met zijn gewone fiets komt, gaf aan dat hij dan voortaan met zijn sportfiets komt", vertelt Luca. De groep verdiepte zich bovendien in de diverse projecten die medewerkers moeten motiveren om voortaan de fiets te pakken, zoals Fontys Fit en B-Riders.

Ook de Dienst Huisvesting en Facilitaire Zaken ziet een toegevoegde waarde. Die heeft opdracht gegeven een Spacelock Station te plaatsen in Eindhoven. Het rek komt in de afgesloten fietsenstalling op de campus Rachelsmolen, wordt bijna zeven meter lang en biedt plaats aan dertien sportfietsen. Luca: "Als het daar goed loopt, willen we ook rekken bij de Sporthogeschool Eindhoven en op de campus in Tilburg. Verder blijven gemeenten, brouwerijen en appartementencomplexen voor ons interessant." [Tim Durlinger]

Zie ook: Acties om autogebruik op campussen terug te dringen

Een demonstratiemodel van het Spacelock Station: twee met rubber beklede stangen waar je je fiets achteruit in parkeert. Aan het einde van de stangen zit een met rubber beklede ketting, om de fiets met een slot af te sluiten. Het rek kan aan twee zijden worden gebruikt. Ook mountainbikes met dikkere banden kunnen erin.

Hieronder de animatie van het eerste model dat door de studenten werd ontwikkeld, een muurbeugel.