augustus

Acties om autogebruik op campussen terug te dringen

Met het begin van het nieuwe studiejaar, duikt ook een bekend probleem op bij de diverse Fontys-campussen: het vinden van een plekje voor de auto. Iedereen is weer vol goede moed begonnen en dat verhoogt de parkeerdruk. Fontys gaat op alle locaties met verschillende acties het autogebruik terugdringen.

"Campus Rachelsmolen in Eindhoven is hiermee als eerste gestart. Maar ook op Stappegoor Tilburg, Sittard en Venlo staat het in de steigers", vertelt communicatieadviseur Inge Janssen van de Dienst Huisvesting en Facilitaire Zaken. Deze acties zijn onderdeel van de Fontys-brede Mobiliteitsagenda, die begin dit jaar is vastgesteld.

Op Rachelsmolen lopen deze en de komende twee weken iedere ochtend tussen 8.00 en 10.00 uur controleurs rond op het parkeerterrein. Iedereen die parkeert maar vervolgens de campus verlaat en geen Fontys-pasje kan tonen, wordt verzocht de auto elders neer te zetten. "Het zijn bijvoorbeeld mensen die aan de overkant bij de TU/e moeten zijn, omdat je daar moet betalen om te kunnen parkeren. Hier is het gratis", vertelt een van de toezichthouders.

Beloningen
Maar er worden in Eindhoven ook beloningen uitgedeeld aan medewerkers die de auto thuis laten. Zo hadden 62 van hen zich in mei aangemeld voor de actie B-riders: zij gaan een half jaar lang op de fiets naar hun werk en ontvangen per gefietste kilometer in de ochtend- en avondspits een bedrag. En 35 medewerkers van 'Rachelsmolen' hebben voor de zomer een E-bike uitgeprobeerd. Sommigen hebben hun auto inmiddels verkocht en een E-bike aangeschaft. Op 11 september start een nieuwe pilot. Wie daarna besluit een E-bike aan te schaffen, kan dat tegen een gereduceerd tarief doen bij de leverancier van deze proef. Fontys zelf biedt een renteloze fietslening aan.

Op deze campus komt tevens een nieuwe afgesloten stalling voor fietsen, eind september bij gebouw R3 (straatzijde). Er is al een afgesloten stalling bij gebouw R1. Daar wordt nog een apart fietsenrek geplaatst waarmee sportfietsen kunnen worden afgesloten. Vijf studenten van de Fontys-opleiding Small Business en Retail Management hebben dit Spacelock Station ontworpen.

Carsharing
Verder start binnenkort een experiment met een carsharing app. Hiermee kunnen studenten elkaar gemakkelijk vinden voor een gezamenlijke autorit naar hun opleiding. De E-dienstauto’s die al bij Fontys Hogeschool ICT staan en door alle medewerkers van 'Rachelsmolen' kunnen worden gebruikt voor afspraken buiten de deur, worden goed gebruikt. Hiervan komen er meer.

"Er zijn op elke locatie ook werkgroepen 'bereikbaarheid' gevormd, die zich hiermee bezighouden en allerlei acties en pilots uitzetten om het autogebruik terug te dringen", weet Janssen. Zelf zit zij in de werkgroep voor Rachelsmolen. "In dit kader zijn we ook bezig met een online platform over duurzame bereikbaarheid. Alles wat Fontys hieraan doet, krijgt daar een plek." Deze website gaat over een paar weken online. [Tim Durlinger]

Zie ook: Primeur sportfietsenrek voor en door fontys