februari

Pleidooi minister Dijkgraaf stuit op praktische bezwaren

Onderwijsminister Robbert Dijkgraaf pleitte gisteren tijdens een bezoek aan Eindhoven voor een gezamenlijke introductie van universiteit, hbo en mbo. Nicolette Koot van Purple wijst op de praktische bezwaren.

Dijkgraaf noemt het ‘belachelijk’ dat zo’n introductie in Eindhoven nog niet van de grond is gekomen, in tegenstelling tot in bijvoorbeeld Utrecht. “Sterker”, zegt Purple-medeorganisator Nicolette Koot, “in het verleden trokken Fontys en TU/e hierin al samen op. Uiteindelijk zijn we daarmee weer gestopt.”

LichtIn
Koot doelt op de gecombineerde introductiedag ‘LichtIn’, die zo’n tien jaar terug enkele edities beleefde. “In de praktijk hebben universiteitsstudenten en hbo’ers andere behoeften. Voor veel eerstejaars aan de uni zijn studentenverenigingen leidend. Bij hbo’ers draait het meer om studieverenigingen van de eigen opleiding.”

Van micro naar macro
Bovendien worden die gecombineerde intro-evenementen al snel te massaal. Een introductie als Purple is volgens de organisatoren een ‘warm welkom’, juist omdat groot en klein worden afgewisseld. Koot: “Je leert elkaar eerst kennen in de klas, krijgt daarna een stadsintro en sluit ten slotte aan bij de hele Fontys-community op het Purple Festival.” Die zorgvuldige opbouw komt in het gedrang als alle onderwijstypes door elkaar heen lopen: “Grootschaligheid maakt een introductie meteen anoniemer.”

Nicolette KootHieraan kleeft bovendien een praktisch bezwaar. “Alleen al voor 10.000 Purple-deelnemers is het lastig om een locatie of busvervoer te regelen. Laat staan als je het gaat opplussen… Waar laat je al die mensen? Er zijn niet genoeg geschikte locaties in Eindhoven voor zulke grote groepen.”

Samenwerken waar mogelijk
Dat neemt niet weg dat er nog regelmatig contact is over de intro’s tussen Fontys en de Technische Universiteit Eindhoven. “Waar mogelijk stemmen we op elkaar af, ook met Tilburg University. Bovendien waren we als Purple-organisatie in coronatijd nog bezig om in Tilburg een gezamenlijke City Quiz op te zetten met universiteit en mbo. Maar het is lastig: verschillende opleidingen hebben verschillende wensen en ideeën. Bovendien is ook de financiering van zo’n gezamenlijk event moeilijk.”

Koot benadrukt namens Purple dat ze altijd bereid is tot samenwerking met andere opleidingen. “Maar het moet praktisch haalbaar blijven.” [Frank van den Nieuwenhuijzen]