maart

Paramedische Hogeschool gaat échte patiënten helpen

Loop je rond met rugklachten of een blessure? Dan kun je vanaf volgend schooljaar terecht bij Fontys Paramedische Hogeschool in Eindhoven. Daar start dan het Fontys Centre of Health and Movement, in samenwerking met twee zorgaanbieders.

Dat kreeg het personeel van de hogeschool vandaag te horen. Een verrassing was dat op zich niet, want de school is er al vier jaar mee bezig. Het was alleen moeilijk een goede rechtsvorm te vinden, vertelt Brechtje Poelman van Fontys Paramedische Hogeschool (FPH).

“Die is er nu doordat twee zorgaanbieders uit Eindhoven samen een coöperatie hebben opgericht om FC H&M te kunnen oprichten. Fontys levert de huisvesting en middelen.”

Het gaat om Libra Revalidatie & Audiologie en Orthopedie Groot Eindhoven. Artsen van deze zorgaanbieders gaan ook twee dagdelen werken op het FC H&M en samen met studenten en docenten de patiënten behandelen.

Binnen de muren
Zo haalt de Paramedische Hogeschool ‘echte’ patiënten met ‘echte’ zorgvragen binnen de schoolmuren. Studenten doen praktijkervaring op in onder meer diagnosticeren, screenen, meten en behandelen.

Buiten de eigen schoolmuren deed FPH dit overigens al bij de Sporthogeschool en circusopleiding van Fontys. Zie ook het artikel Spreekuur studenten fysiotherapie op circusopleiding.

Voordeel voor de deelnemende bedrijven is volgens Poelman dat zij opleiden en werken ter plekke kunnen combineren en zo de studenten ook kennis laten maken met de beroepspraktijk.

Zorgverzekeraar
Studenten en medewerkers van Fontys kunnen straks gebruik gaan maken van het centrum, als de behandelingen vallen onder hun zorgverzekering. “Uiteraard rekenen wij dan niet de extra tijd die we mogelijk kwijt zijn, omdat het een leeromgeving is”, zegt Poelman.

In de toekomst wil de school juist ook de mensen die niet voor deze behandelingen verzekerd zijn, gratis gaan helpen. Het expertisecentrum opent naar verwachting schooljaar 2019/2020 en gaat twee dagdelen per weerk open. [Petra Merkx]

Johanna can Laarhoven can Gijsel
Dat is een prima systeem.