Tilburg,
maart

Spreekuur studenten fysiotherapie op circusopleiding

Een student fysiotherapie duwt onder toeziend oog van zijn docent hard op de bilspier van een van de circusstudenten, die op haar buik op de behandeltafel ligt. “Heb je de juiste plek te pakken?”, vraagt docent René van Saan. Het is donderdagochtend, en zoals iedere week houdt een groep tweedejaarsstudenten Physiotherapy uit Eindhoven spreekuur op de circusopleiding van Fontys in Tilburg.

Het is een handige samenwerking: de toekomstige fysiotherapeuten van de Engelstalige opleiding Physiotherapy doen extra praktijkervaring op, en de circusartiesten krijgen hulp bij de pijntjes en blessures waarmee ze rondlopen.

“Het loopt goed, de lijst met aanmeldingen is altijd vol”, vertelt Janneke Aussems, docent van de circusopleiding. “Je kunt de circusopleiding vergelijken met topsport: studenten trainen vaak zo’n 30 tot 40 uur per week, dus ze kunnen de fysiotherapie goed gebruiken.”

De specifieke blessures bieden ook extra uitdaging voor de fysiotherapiestudenten: “Bij circus zoek je altijd naar nieuwe bewegingsvormen en extremen. Dus daar komen ook weer andere blessures voor. De klachten die ze hebben zijn ook heel divers: een jongleur heeft weer andere blessures dan iemand die op het koord staat.”

Internationaal
Handig van de samenwerking is dat het studenten zijn van de Engelstalige fysiotherapie-opleiding. Dat sluit goed aan bij de circusstudenten, die uit heel Europa komen. “Er is altijd wel iemand die eventueel kan helpen bij de vertaling", vertelt Aussems.

Onder toeziend oog van hun docent voeren de toekomstige fysiotherapeuten hun behandelingen uit. Aussems: “Mochten ze daarnaast nog uitgebreidere behandeling nodig hebben, dan worden ze doorverwezen naar de fysiotherapielocatie in Eindhoven, waar meer middelen zijn om ze verder te helpen.”

Hoe het er aan toegaat tijdens zo'n spreekuur? Bron nam een kijkje, bekijk het in de video hieronder.