september
2022

Pabo Veghel sluit: met 'wederzijds begrip' op zoek naar oplossing

De Pabo in Veghel sluit de deuren. Dat is al even duidelijk, maar hoe staan de zaken er een half jaar na de bekendmaking van dat nieuws voor? Weten studenten al waar ze terechtkomen? Komt er een alternatieve locatie? Locatieleider Frans Koevoets geeft tekst en uitleg.

In maart kregen studenten en docenten van de opleiding tot leraar basisonderwijs te horen dat de locatie van Fontys Hogeschool Kind en Educatie in Veghel gaat sluiten. Het huurcontract van het pand loopt na de zomer van 2023 af. Tegen die tijd moet dus alles leeg zijn. Tafels weg, stoelen weg, studenten weg. Alles.

Kleinschaligheid
Studenten baalden van dat nieuws omdat een groot deel van hen juist koos voor de kleinschaligheid die Veghel biedt. Dus waar moeten ze nu heen? "Het is de vraag of we nog een ruimte in Veghel moeten regelen”, zegt Frans Koevoets. “Er is een scenario denkbaar dat studenten hun studie in Veghel af willen maken. Wij moeten dat indien nodig faciliteren.”

Frans KoevoetsToch is het nog niet zeker of dat gaat gebeuren. Een aantal studenten heeft er nu al voor gekozen om Veghel te verlaten voor een andere lesplaats. Meestal is dat Den Bosch, een enkeling kiest voor Eindhoven. “We willen het beste voor iedereen”, vervolgt Koevoets. “We kunnen een ruimte huren in Veghel, maar word je daar de meest gelukkige student van? We moeten een locatie vinden waar je alles vindt wat je nodig hebt.”

Wederzijds begrip
Gesprekken over de wensen en behoeften met studenten worden volgens de locatieleider gevoerd. En die verlopen ‘heel prettig, met wederzijds begrip’. Hetzelfde geldt voor docenten die in Veghel werken. Ook met hen wordt naar de ideale oplossing gezocht. “Sommige docenten hebben al een connectie gemaakt met andere teams. De één in Eindhoven, de ander in Den Bosch of Tilburg. Je ziet dat ze zich over verschillende locaties verspreiden.”

Ook hier spreekt Koevoets weer van een ‘soepel verloop’. “De sfeer onder collega’s is positief. Ik ben heel trots op de mensen uit ons team omdat ze heel volwassen en taakgericht omgaan met de sluiting, ook al is misschien niet iedereen er even blij mee.”

Het werkveld
Het grootste probleem, of beter gezegd aandachtspunt, is het werkveld. Koevoets: “Daar valt nog niet veel over te zeggen, behalve dat het niet blij is met de sluiting. Er zit pijn. Je moet je voorstellen dat er overal, en dus ook in de Meierij, een grote uitdaging ligt vanwege de krappe arbeidsmarkt. Die wordt met deze sluiting alleen nog maar groter.”

Samenwerkingen met stagebedrijven en -begeleiders gaan volgens Koevoets goed. Daar ligt het niet aan. Het zit 'm vooral in het blijven voeren van gesprekken met besturen in de omgeving. “Wij willen hen niet kwijt, maar zij ons hopelijk ook niet. We doen er alles aan om de contacten warm te houden. Veghel en omgeving zijn voor Fontys heel interessant, niet alleen wat betreft het basisonderwijs, maar ook op het gebied van logistiek en economie.” [Karen Luiken]

harry
2022
Er wordt in dit artikel geen melding gemaakt van de lange historie van de lesplaats Veghel en die is indrukwekkend. Na ruim 100 jaar aan rechtsvoorgangers verdwijnt een instituut! Wordt hier nog afzonderlijk aandacht aan gegeven?