maart

Oud-studente grijpt naast titel beste leraar van de wereld

Het is oud-Fontys-studente Daisy Mertens zondag niet gelukt om de titel van ’s werelds beste leraar in de wacht te slepen. Tijdens een congres in Dubai werd de Global Teacher Prize toegekend aan Peter Tabichi uit Kenia.

Mertens, die in 2012 de master Leren en Innoveren bij Fontys in Eindhoven afrondde, zat bij de tien genomineerden voor de prijs. De 31-jarige Venrayse was uit 10.000 kandidaten tot dat selecte gezelschap doorgedrongen.

In dit finaleweekend moest Mertens nog een proeve van bekwaamheid afleggen. De tien genomineerden beantwoordden vragen over hun vak en de Fontys-alumna gaf ook een masterclass.

Schoolontwikkeling
Na de pabo, die ze in 2008 afrondde aan de Helmondse Hogeschool De Kempel, werd ze in die stad aangesteld bij basisschool De Vuurvogel. Daar staat de Noord-Limburgse voor groep 7. Samen met haar Fontys-studiebegeleider Danielle de Boer zette ze er het traject Schoolontwikkeling op.

In een eerder interview met Bron vertelde Mertens hoe de nominatie tot stand was gekomen. Ze maakt zich er sterk voor om leerlingen volop te betrekken bij hun eigen leerproces en -ontwikkeling. Collega’s en ouders worden eveneens meegenomen in dit proces om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren.

Landelijke titel
Het leverde haar in 2016 al de landelijke titel van beste leraar op. Vorig jaar werd Mertens door haar voormalig Fontys-studiebegeleider opgegeven voor de Global Teacher Prize, als waardering voor haar inzet om kinderen met taal- en andere achterstanden op het juiste niveau van leren te krijgen.

De winnaar mag een miljoen dollar besteden aan onderwijs. De Global Teacher Prize is een initiatief van de in Londen gevestigde Varkey Foundation. Bij de uitreiking in Dubai was ook de Britse oud-premier Tony Blair aanwezig. Zelf werd Mertens vergezeld door een groep met familie, vrienden en collega's. [Tim Durlinger]