september

Op weg naar grootste techniekcampus van het land

Verbouwing op TU/e-terrein voor drie Fontys-studies officieel van start

“Met een aantal partijen zoals de Technische Universiteit Eindhoven en het Summa College zeggen we dat dit de grootste techniekcampus van ons land moet worden. Daar geven we op deze manier vorm aan.” Die woorden sprak Fontys-bestuurder Hans Nederlof dinsdagmiddag bij de officiële start van de verbouwing van het voormalige TNO-gebouw op het TU/e-terrein.

Drie grote techniekhogescholen van Fontys verhuizen over een jaar van de campus Rachelsmolen in Eindhoven naar het dan flink verspijkerde pand aan de Rondom: ‘Bedrijfsmanagement, Educatie en Techniek’ (BEnT), ‘Engineering en Automotive’ en ‘Toegepaste Natuurwetenschappen’. Er is volgens Nederlof plek voor zo’n 3.500 studenten. Lectoraten verrichten er in een voor de bezoeker zichtbare omgeving onderzoek. Ook het mbo, in de vorm van het Summa College met de opleiding laboratoriumtechniek, is straks hier te vinden.

Gerard Lenssen (links), Véronique Marks en Hans Nederlof verrichten de starthandeling.Verdubbeling afstudeerders
Nederlof memoreerde bij de starthandeling dat met diverse partijen in de Brainportregio afspraken zijn gemaakt over een verdubbeling van het aantal afgestudeerde techniekstudenten in 2025. “Dit gebouw moet daar de kern van zijn”, aldus de bestuurder.

BEnT-directeur Gerard Lenssen sprak in dat verband van een ‘enorme uitdaging’. “De nieuwe huisvesting geeft ons de mogelijkheid om, met onderwijs en onderzoek, multidisciplinair te werken over de grenzen van de opleidingen heen. Dat doen we samen met partners uit het bedrijfsleven en met studenten en medewerkers van de universiteit en het mbo.”

De drie techniekopleidingen werden welkom geheten op het TU/e-terrein door de directeur van de Dienst Huisvesting van de universiteit, Véronique Marks. Zij deed er nog een schepje bovenop als het gaat om de betekenis van de techniekcampus: “Zonder de vele studenten die wij jaarlijks opleiden en afleveren, en daartoe reken ik zeker ook de Fontys-studenten, zou de Brainportregio bij lange na niet zo’n economische successen behalen.” Met een symbolische druk op de knop zetten Marks, Nederlof en Lenssen een video-impressie van de verbouwing in gang.

Een doorsnede van het pand zoals het moet worden.Transparant
Het gebouw, dat ten tijde van TNO als gebruiker een naar binnen gekeerde indruk maakte, wordt de komende elf maanden grondig verbouwd en een stuk transparanter. EGM Architecten tekende voor het ontwerp en bouwcombinatie Build2Learn verzorgt de werkzaamheden. De renovatie moet leiden tot een duurzaam onderkomen, met onder meer hergebruik van materialen en de bestaande infrastructuur, slimme klimaatsystemen en waterbesparende voorzieningen. [Tim Durlinger]

Zie ook het artikel over de rondleiding die Bron eerder dit jaar kreeg in het gebouw.

Neem hieronder een kijkje in het gebouw aan de Rondom zoals het er na de verbouwing in september 2019 uitziet. Een must see voor de liefhebbers van de kunstenaar Escher.