december
2022

Op bezoek bij de politie: 'Ik wil eigenlijk agent worden'

Op bezoek bij de politie; een mooiere prijs had je Chrissy van Beers waarschijnlijk niet kunnen geven. De pabo-student, die er stiekem al heel lang van droomt ooit agent te worden, was maandag te gast op het hoofdbureau in Den Bosch. Ze voelde zich als een kind in een snoepwinkel.

Chrissy heeft de prijs te danken aan een bezoekje aan de Fontys Masterclass van Wilbert Paulissen in juni. Daar kreeg de bezoeker met de meest originele vraag aan de hoofdcommissaris van de politie een meeloopdag op het bureau in Den Bosch cadeau.

De hoofdprijs ging die dag naar Els van Osch, maar omdat Chrissy met precies dezelfde vraag als Els in haar hoofd zat, kregen beide dames een uitnodiging. “Ik wilde graag weten hoe je beginnende jeugdcriminaliteit aan kunt pakken”, vertelt Chrissy.

Die vraag komt er natuurlijk niet zomaar. Als pabo-student werkt Chrissy in het onderwijs en ziet ze precies wat er in het werkveld allemaal gebeurt. “Criminelen vinden steeds meer ingangen om steeds jongere kinderen te benaderen. Wat kun je daar als onderwijzend personeel aan doen? Dat wilde ik graag weten.”

Tijdens de meeloopdag, georganiseerd door woordvoerder van de politie Jordi Cebrian en zijn collega Suzan van Zoggel, wordt er op verschillende manieren antwoord op die vraag gegeven. Tijdens gesprekken met een veiligheidscoördinator van het Van Maerlantcollege, maar ook dankzij informatie van een Halt-medewerker en jeugdboa’s.

Chrissy vindt het allemaal fantastisch. Ze straalt als ze tijdens een rondleiding door het cellencomplex van het politiebureau loopt. “Ik wil eigenlijk al heel lang agent worden”, geeft ze toe. “Het begon ooit als een kinderdroom. Ik dacht altijd dat ik het niet zou kunnen, maar nu denk ik: waarom heb ik het niet gewoon geprobeerd?”

Het antwoord geeft ze zelf al. Ze was veertien jaar oud toen ze van het vmbo kwam en een studiekeuze moest maken. Destijds vond ze eten wel interessant en ze was ‘op zich ook wel creatief’. De koksopleiding dus. “Wist ik veel, ik was zo jong”, zegt Chrissy.

Ze rondde de studie na twee jaar af en besloot vervolgens het onderwijs in te gaan. Via het mbo stroomde ze door naar het hbo. En daar zit ze nu alweer vijf jaar. “Ik baal heel erg dat ik niet eerder de keuze heb gemaakt om bij de politie te gaan, maar aan de andere kant is onderwijs nog steeds iets wat ik ambieer en waar ik mijn energie in kwijt kan. Al moet ik wel zeggen dat ik er niet de voldoening uit haal die ik er bij de politie wél denk uit te kunnen halen.”

Haar kinderdroom laat ze niet varen. Zodra ze de pabo heeft afgerond, schrijft Chrissy zich meteen in voor de politieopleiding. “Het is niet gemakkelijk om de selectie door te komen, dus ik moet wel een plan b hebben. Maar eigenlijk ben ik al heel lang bezig met wat ik écht wil. Ik ben al twee jaar keihard aan het trainen om fit genoeg te zijn om agent te kunnen worden.”

Haar grootste droom? Noodhulp, oftewel: 112-meldingen rijden. “Maar first things first. Eerst deze opleiding afronden, dan binnenkomen bij de politie en daarna zien we wel weer verder.” [Karen Luiken]

Annemarie Van den Broek
2022
Mooi stuk Chrissy en supergaaf dat je dit hebt kunnen doen. Volgens mij is de combinatie leerkracht en politie juist heel mooi. En niet om zogenaamd politie-agent te spelen voor de klas, maar juist ik de combinatie van preventief en curatief handelen. Als leerkracht kun je eraan bijdragen dat je voorkomt dat kinderen met politie in aanraking komen en zeker wijkagenten hebben deze functie ook. Heel mooi dus als je deze rollen kunt combineren, integreren of verbinden. Een mooi voorbeeld van hoe jij bezig bent om je talent meer en meer in te zetten voor de samenleving! Je mg trots zijn op wat je doet!