maart

Onderwijs van Fontys nu helemaal digitaal

Sinds vandaag biedt Fontys over de volle breedte het onderwijs online aan. Stond de ‘thermometer’ afgelopen vrijdag nog op 90 procent, inmiddels is zo goed als elk instituut en elke opleiding digitaal gegaan.

Gerard Lenssen"Dit is echt super”, zegt Gerard Lenssen, kartrekker van de Taskforce Online Leren. “In één klap, in een week tijd, is alles en iedereen online met het onderwijs. En daarnaast  zonder morren of problemen overgeschakeld op online vergaderen via MS Teams. Ik vind dat echt ongekend.”

Lenssen, ook directeur van Fontys Hogeschool Bedrijfsmanagement, Educatie en Techniek, roemt het enthousiasme van de medewerkers. “Dat is de hoofdreden waarom het allemaal zo goed is gegaan. Dat enthousiasme hierover betekent ook wel iets voor de toekomst.”

Knelpunten
Die toekomst moet nog wel even wachten. Want niet alles is digitaal mogelijk en er zijn nog knelpunten. “Praktijkonderwijs is online niet mogelijk. Dat geldt ook als er bepaalde apparatuur nodig is voor onderwijs.”

Daarnaast zijn er volgens Lenssen nog twee grote uitdagingen. “De eerste is hoe we met dit online onderwijs didactisch gezien goed omgaan. De tweede is het digitaal toetsen van de kennis van de studenten.”

Met name over het laatste wordt hard nagedacht. “Normaal zet je begin april honderd studenten in een zaal, surveillant erbij en toetsen maar. Dat gaat nu niet. Daarvoor zoeken wij, maar ook alle andere hbo-instellingen in Nederland, naar een oplossing.”

Op slot
Ook in Limburg is nu alle onderwijs digitaal. Waar Tilburg en Eindhoven in ieder geval nog één gebouw open hebben, gingen eind vorige week in Venlo en Sittard letterlijk alle gebouwen op slot.

Bram ten Kate“We hebben even afgewacht hoe snel onze leerkrachten het online lesgeven onder de knie kregen. Dat ging heel snel”, stelt Bram ten Kate, leider van het Crisisteam Venlo.

“Daardoor verdween de noodzaak om de gebouwen open te houden. Dus ook vanuit oogpunt van kosten en veiligheid hebben we gezegd: vanaf nu alles dicht. Ook als crisisteam doen we nu alles digitaal. Dat is soms wel wennen, dat je niemand fysiek kunt zien. Maar dat geldt voor iedereen.”

Buitenland
Venlo kent relatief veel studenten die uit het buitenland komen en heel veel studenten die naar het buitenland gaan voor hun studie. Toch heeft dat nog niet tot grote problemen geleid. Ten Kate: "Een deel van de studenten blijft liever daar. Dat kan. Er zijn ook buitenlandse studenten uit Azië die terug naar huis zijn gegaan en nu online hun onderwijs gaan volgen."

"Dat is een minderheid want de meeste van onze internationals komen uit Duitsland. Het enige nadeel voor die studenten in Azië is dat ze zich helaas toch moeten voegen naar de Nederlandse lestijden. Dat kan op dit moment even niet anders", zegt Ten Kate.

"En dan zijn er ook de vele studenten die hun stage of minor moesten afbreken en terug naar Nederland moeten of willen komen. De oplossingen voor die studenten zijn maatwerk.”

“Voor hen die nu terugkomen of die niet kunnen gaan, hebben we de minor Doing business in Europe online gemaakt. Dat is nu een alternatieve optie voor veel terugkomende studenten. Die kunnen daar zo instappen. Al is het wel mogelijk dat dit kan betekenen dat we die in de zomer moeten doortrekken, daar moeten we nog naar kijken.” [Jan Ligthart