maart

Deel studenten blijft liever in buitenland

Niet alle studenten van Fontys in het buitenland willen terugkomen vanwege de coronacrisis. Zij denken dat ze beter af zijn waar ze nu zitten. Zoals Livia Peltrera, die onlangs naar Zuid-Korea vertrok voor haar minor. “Het is hier prima in Seoul. Ik denk dat de situatie er beter is dan in Nederland.”

Eva Buijsman van Fontys Internationalisering bevestigt dat van de 500 studenten van Fontys die nu nog in het buitenland zijn, Eva Buijsmanongeveer een derde niet terug wil. Dit terwijl Fontys al haar studenten dringend heeft geadviseerd om te terug te komen.

Van de 700 studenten die Fontys in het buitenland had, zijn er een paar honderd al terug. "De meesten waren in de landen die het eerst door het coronavirus zijn getroffen: China en Italië."

Enkele honderen studenten die nog 'abroad' zijn volgen het advies van Fontys op, maar zijn sinds vorige week bezig een vliegticket te bemachtingen. De aantallen studenten die terug zijn, veranderen daardoor elke dag.

“De tendens is dat het de meesten wel lukt om het retourticket dat ze al hadden, om te boeken. Om een handjevol studenten maken we ons wat meer zorgen. Zo was het vorige week bijvoorbeeld erg moeilijk om vanuit Nieuw-Zeeland terug te komen. Maar uiteindelijk lukte dat ook.”

Finland
Emy van der Emy van der HeijdenHeijden volgt een minor in Finland en zit daar – naar eigen zeggen – eigenlijk wel goed. “Ik ben hier misschien wel veiliger dan in Nederland. Ik kan online lessen volgen en er zijn nog genoeg studenten met wie ik contact heb.”

Desondanks heeft ze besloten om toch terug te komen, ook omdat haar ouders haar weer graag thuis zien. “Lastig is nu alleen om een betaalbaar ticket te vinden. Het retourticket dat ik al had, kan ik niet omboeken en een nieuw ticket is heel duur.”

Ze verwacht wel dat het gaat lukken voor eind maart. Haar minor loopt eind april af. “Ik kom dus een maand eerder naar huis.”

Zuid-Korea
In Zuid-Korea, waar Livia verblijft, is de situatie heel anders. Het lijkt dat de coronacrisis daar over zijn hoogtepunt heen is. Zuid-Korea heeft volgens verschillende experts een effectieve aanpak.

Onder meer door het veelvuldige testen en het meteen apart zetten van besmette mensen. Via sms-berichten wordt iedereen ervan op de hoogte gesteld waar deze mensen zijn geweest.

“Ik krijg nog steeds noodmeldingen als iemand in quarantaine is gezet”, zegt Livia. Maar ze kan haar lessen online volgen en het gewone leven gaat volgens haar ondertussen redelijk door.

“De winkels, restaurants, cafés enLivia Peltrera supermarkten zijn gewoon open en mensen lopen ook gewoon over de straat. Wel nog steeds met mondkapjes voor en overal staat desinfectiemiddel.”

Vrije keuze
Het zijn volgens Buijsman inderdaad met name de studenten in Aziatische landen als Zuid-Korea en Taiwan die besluiten dat ze liever blijven waar ze zitten. “Deze landen hadden eerder de piek en zijn er ook eerder overheen”, legt ze uit.

Terugkeren of blijven, het staat studenten vrij. Fontys helpt waar mogelijk, maar studenten moeten zelf zorgen voor hun vliegtickets. “Tot nu toe gaat het dus redelijk, maar de situatie verandert continu”, aldus Buijsman. [Petra Merkx]