oktober

Nu ook energietoeslag voor Eindhovense studenten

Studenten die in Eindhoven in een zelfstandige woonruimte wonen, kunnen nu ook een landelijke energietoeslag aanvragen bij de gemeente. Het gaat om een eenmalig bedrag van 1.300 euro. Tilburg ging Eindhoven een maand geleden al voor.

De energietoeslag is bedoeld voor mensen met een laag inkomen. Hoewel het kabinet gemeenten adviseerde om de energietoeslag niet aan studenten te geven, beslissen nu steeds meer gemeenten om dat wel te doen. Aanleiding daarvan is een uitspraak van de rechtbank Gelderland, die in augustus oordeelde dat een Nijmeegse student niet mocht worden uitgesloten van de toeslag.

Bepaalde voorwaarden
Studenten uit Eindhoven kunnen onder bepaalde voorwaarden nu ook een toeslag aanvragen. Ze moeten maximaal 27 jaar oud zijn om er recht op te hebben, hebben een zelfstandige woonruimte, inkomsten tot 120 procent van het sociaal minimum en een eigen energiecontract of een bewijs van energiebetaling via de huur of servicekosten. Een aanvraag kan worden ingediend via de website van de gemeente Eindhoven.

Studenten die niet aan de voorwaarden voldoen maar wel in financiële problemen komen door de gestegen energieprijzen, kunnen individuele bijzondere bijstand aanvragen. [Karen Luiken]