augustus

Nog te weinig lectoren bij Fontys

Het aantal lectoren in het hbo is de afgelopen jaren flink toegenomen. Ook bij Fontys. Toch blijft dit aantal vooral bij de grotere hbo-instellingen nog behoorlijk achter als het gaat om de afgesproken doelstelling van één lector per 720 studenten. Bij de hogescholen en opleidingen van Fontys ligt dat gemiddelde op ruim 1100 studenten per lector, zo blijkt uit een vandaag gepubliceerde analyse van het Rathenau Instituut.

Het hbo kent sinds de eeuwwisseling lectoren. Zij moeten wat praktijkgericht onderzoek betreft de evenknie worden van wat hoogleraren op de universiteiten doen aan theoretisch onderzoek. In 2016 waren er 646 lectoren in hbo-land, een derde meer dan in 2009. De totale inkomsten van de lectoraten verdubbelde in die periode tot 217 miljoen euro.
Toch is het niet allemaal zonneschijn wat de lectoraten betreft. Driekwart van alle hogescholen haalt het streefgetal van 720 studenten per fte aan lectoren niet. Fontys belandt zelfs op de één na laatste plaats, alleen Avans doet het met 1200 studenten per fte aan lectoren slechter. Bij Fontys werken ruim veertig lectoren, vaak in deeltijd. Waaronder de nationale lector van het jaar, Gerard Schouten. Dat dan weer wel.
In het hele hbo zouden er nog 450 fulltime lectoren aangesteld moeten worden om aan het afgesproken streefgetal te komen.

Lectoren worden  vaak niet fulltime aangenomen en werken binnen hun lectoraten vaak nog met (te) kleine teams, toch zeker in vergelijking met universiteiten. Ook zijn er grote verschillen tussen instituten en de opleidingsrichtingen. In de sectoren zorg, landbouw en de kunsten zijn er voldoende lectoren. Anders ligt het bij de verhouding lectoren-studenten bij sociale, pedagogische en technische opleidingen. Het slechts scoren de economische opleidingen, zo blijkt uit bijgaande tabel van Rathenau. Die sector kent in absolute aantallen na techniek de meeste lectoren: 124. Maar de economische hbo-opleidingen zijn met 160.000 studenten ook veruit het dichtst 'bevolkt'.
Overigens wordt in deze tabel alleen gekeken naar de aantallen lectoren, niet naar de omvang van hun dienstverband. Met de huidige gemiddelde aanstellingsomvang, zo schrijven de Rathenau-onderzoekers, zou de verhouding lector-studenten niet 1 op 720 moeten zijn maar 1 op 430 studenten. [Jan Ligthart]

Zie ook het eerder gepubliceerde Bron-artikel over onderzoek in het hbo