februari

Nog nooit zoveel hbo-studenten in Nederland

Bij Fontys lichte daling

Niet alleen het aantal hbo-studenten is met 5,5 procent gegroeid, ook het aantal afgestudeerden is toegenomen, met 3,9 procent. Dat meldt de Vereniging Hogescholen vandaag, nu de definitieve cijfers over 2017/2018 bekend zijn. Er waren nog nooit zoveel studenten op het hbo. Bij Fontys was een lichte daling, van 1,2 procent.

In studiejaar 2017/2018 begonnen bijna 107.000 scholieren aan een opleiding in het hbo. In totaal studeren nu meer dan 453.000 studenten aan een van de hbo-instellingen in Nederland. Het aantal dat met een diploma op zak vertrok was bijna 74.000.

Goed nieuws
Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, reageert opgetogen: “Dat zowel de instroom als het aantal diploma’s zo groeit, is goed nieuws. Het is een teken van vertrouwen in ons onderwijs, dat ook wordt ondersteund door uitstekende kwaliteitsbeoordelingen van de NVAO (accreditatieorgaan, red.) en de tevredenheid van onze studenten.”

De groei is het grootst bij de gezondheidszorgopleidingen, plus 9 procent. En de associate degrees (ad, een hbo-diploma in twee jaar) doen het ook goed. Er kwamen 1.240 studenten bij, 32,6 procent meer dan vorig studiejaar. “We zien de belangstelling voor de tweejarige ad-opleiding onder werkenden en mbo-4 studenten toenemen en we voldoen daarmee aan een vraag op de arbeidsmarkt. De sterke groei van de instroom bevestigt dit”, aldus De Graaf.

Goed nieuws is volgens De Graaf ook dat het aantal studenten dat van het mbo komt flink stijgt. “De rol van hogescholen als emancipatiemotor wordt met de grotere instroom vanuit het mbo bevestigd. De begeleidingstrajecten die gelijke kansen in het hoger onderwijs bevorderen, werpen hun vruchten af.”

Fontys blijft achter
Bij Fontys zijn de cijfers minder positief, er was een daling van 1,2 procent. In totaal startten september vorig jaar 9.907 eerstejaars bij Fontys. Ook bij Fontys zit er een flinke groei bij de assiociate degrees: plus 16,3 procent (in totaal 243 eerstejaars). ''Als je de cijfers over de afgelopen jaren ziet is er geen reden voor paniek, maar wel voor alertheid”, zei marketingdirecteur Piet van Ierland toen de voorlopige cijfers in oktober bekend werden gemaakt. Lees ook het artikel dat Bron hier eerder over schreef: Aantal nieuwe studenten loopt terug. [Petra Merkx]

Foto: Bart van Overbeeke.