juni

Night of the Nerds verbindt scholieren en technologie

Duizenden middelbare scholieren en mbo’ers dompelen zich woensdag onder in de wereld van technologie tijdens Night of the Nerds in het Klokgebouw op Strijp-S. Met tientallen workshops, techtalks en allerhande technische proefjes worden de jonge bezoekers klaargestoomd voor een toekomst met technologie.

Radiografische wagens besturen, gamen, muziek componeren met codes, wandelen op de hoogste gebouwen dankzij een VR-bril en op de foto met PSV-icoon Luuk de Jong. Het kan woensdag allemaal tijdens Night of the Nerds, een evenement dat bol staat van de laatste technische ontwikkelingen.

Die technische ontwikkelingen hebben alles te maken met Dutch Technology Week, waar deze dag onderdeel van uitmaakt. De missie: jongeren op een aantrekkelijke manier inspireren, bewustmaken en enthousiasmeren voor de kracht en impact van technologie, creativiteit en maken. Iets waar oud Mechatronica-student Bart zich graag voor inzet. “Zelf heb ik als leerlingen nooit zulke events gehad, maar het is onwijs gaaf om de nieuwe generatie op deze manier kennis te laten maken met alle mogelijkheden die Fontys op het gebied van techniek biedt.”

RacesimulatorAutomotive scoort
Zo staat er een stand met 3D-geprinte hulpstukken vanuit de Mens en Techniek-opleiding Orthopedische (schoen)technologie, klopt het gekleurde GLOW-hart wanneer mensen op bedieningspanelen staan en staat er een racesimulatie vanuit de opleiding Automotive. “Die laatste scoort als een trein. Helemaal wanneer we vertellen dat deze simulatie gewoon op school staat, vinden de leerlingen dat geweldig.”

Toch zijn er ook wat leerlingen die moeite hebben met de middag, zoals Diede, Hannah en Myrthe. “We hebben nog niet heel veel gedaan vandaag, want het is superdruk. De escaperoom was al vol en we hebben nog maar een uur, want daarna komt de volgende groep alweer binnen.”

Toekomst met of zonder technologie
Dat het tijdslot van de meiden bijna ten einde is, vinden ze niet heel erg. Werken in de technologie is niet voor ze weggelegd. “Dat weten we wel zeker na vandaag, maar het was wel leuk om te zien wat er allemaal mogelijk is.”

Marlon en Brian, op zoek naar gamesWie zichzelf wél in de technologische wereld ziet werken, is Brian. Samen met klasgenoot Marlon struint hij alle stands af, ook op zoek naar iets om uit te proberen. “Alles is bezet en ik mis de gaming-stations. Ik ben wat dat betreft best wel kieskeurig, want ik speel het liefst spellen waarbij ik meteen de actie op kan zoeken of mijn digitale werelden uit kan breiden. Wie weet doe ik vandaag nog wel wat inspiratie op, zodat ik later de perfecte game kan ontwikkelen.” [Noëlle van den Berg]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd