november

GLOW: culturele kweken, een kloppend hart en gedichten

De Eindhovense binnenstad wordt vanaf komend weekend weer omgetoverd tot het epicentrum van lichtkunst tijdens GLOW. Verschillende Fontysstudenten en alumni presenteren deze editie hun werk, allemaal rond het thema Urban Skin.

Het thema van dit jaar zet Eindhoven en haar bewoners extra in de schijnwerpers. Bewoners zijn dit jaar namelijk actief gevraagd om deel te nemen aan bepaalde kunstwerken. En dankzij alle lichtkunst krijgt Eindhoven een tijdelijke nieuwe huid.

Eén van de kunstenaars die haar werk tijdens GLOW mag laten zien is Fontys-alumna Elke Veltman. Met haar werk Lichterbij zet zij letterlijk levensverhalen van Eindhovense bewoners in de spotlight. Samen met stadsdichter Corinne Heyrman ging Veltman in opdracht van Woonzorggroep Vitalis op bezoek bij eenzame ouderen. “Zij hebben ons hun levensverhaal verteld, waar Corinne gedichten van maakte. Aan mij de taak om die gedichten aan het licht te brengen.”

Gedichten komen tot leven
En zo geschiedde. Samen met andere ouderen borduurde Veltman de gedichten met wit draad op oude lakens. “Die lakens heb ik getransformeerd tot lampenkappen die op lantaarnpalen worden bevestigd. Zodra het licht aangaat komen de gedichten tot leven.”

Maar dat is nog niet alles. Ieder gedicht heeft een eigen QR-code op de lantaarnpaal staan om mensen te leiden naar de activiteitensite van Vitalis. “Zo willen we bezoekers uitnodigen om eens een kop koffie te gaan drinken. Ontmoet nieuwe mensen en luister naar hun verhaal, zo verlagen we de drempels tussen de woonzorggroep en de omliggende buurten. En wie weet helpt het ook nog eens tegen de eenzaamheid van ouderen.”

Tekst gaat verder onder de foto's.

Collecting Cultures
Kunst en cultuur op een laagdrempelige manier verbinden, daar is Veltman wel in geslaagd. Ook het kunstproject Collecting Cultures, dat gemaakt is door alumna Jalila Essaïdi en verschillende Fontysstudenten, slaat deze spijker op zijn kop.

“We hebben bacteriën verzameld van Eindhovense inwoners. Deze hebben we op kweek gezet, waardoor iedere macrobioot een eigen vorm en kleur aannam. De eindresultaten hebben we omgezet in afbeeldingen, die de komende week worden geprojecteerd op de Effenaar als de Eindhovense cultuur”, aldus eerstejaars Trend Research & Concept Creation in Lifestyle-studente Hanne. “Daarnaast heet het verzamelen van deze bacteriën in het Engels ook nog eens ‘Culture’.”

Gelijkheid en eigen schoonheid
Volgens alumna Jalila Essaïdi past het kunstwerk perfect bij het thema Urban Skins. “Met dit lichtkunstwerk tonen we aan dat iedereen in Eindhoven gelijk is, maar ook zijn of haar eigen schoonheid bevat. Door de macrobioten gezamenlijk te presenteren zoeken we juist de inclusie op om mensen weer te verbinden. We zijn namelijk een beetje van elkaar vervreemd door Covid en dat willen we met Collecting Cultures terugbrengen.”

Tekst gaat verder onder de foto's.

De verbinding met mensen staat ook in het project Let’s BEAT Waste centraal. Met een groot hart van maar liefst vier meter hoog sporen studenten van de minor Be Creative mensen op een ludieke manier aan om Eindhoven schoon te houden, legt student Gijs Crone uit.

Hart voor de stad
“We hebben een mechanisch en lichtgevend hart ontwikkeld dat het centrum van Eindhoven symboliseert. Maar om het hart te laten kloppen, moeten mensen actief hun plastic flesjes weggooien. Daarom staan er rondom het hart verspreid vier prullenbakken met led-kabels van zeker twintig meter lang. Gooi je je flesje in een van onze prullenbakken? Dan gebeurt er echt van alles.”

Hoe interactief het project precies is, licht de Be Creative-student maar al te graag toe. “Een sensor in de prullenbak verlicht de boel zodra je iets weggooit. De ledkabel naar het hart licht ook op, zodat je als het ware de pulsatie richting het pronkstuk ziet lopen. En eenmaal bij het hart aangekomen gaat dit dankzij verschillende verlichting en panelen kloppen.”

Betekenis
Met meer dan 40 studenten werd de afgelopen maanden hard aan het hart gewerkt. Gijs zal de hele week bij het lichtkunstwerk aanwezig zijn. “Dit is niet zomaar een projectje dat je in de kast stopt en toevallig nog eens tegenkomt. Alle kunstwerken dragen een boodschap uit. Dat maakt GLOW ook zo mooi." [Noëlle van den Berg]

Boilerplate

Benieuwd naar de kunstwerken van de Fontysstudenten en alumni tijdens GLOW? Je vindt het project Let’s BEAT Waste bij Villa de Laak aan de Parklaan 99. Collecting Cultures projecteert op de Effenaar aan de Dommelstraat 2 en de lantaarnpalen van Lichterbij zijn te vinden aan de Bleekweg in Eindhoven. GLOW vindt van 12 tot en met 19 november plaats en is iedere dag vanaf 18.30 uur te bezoeken.

Saskia Blom
Wat inspirerend!
Er staat overigens een fout in de tekst: Stadsdichter Jessica Bartels is in 2020 opgevolgd door Iris Penning. Zij is nu de stadsdichter van Eindhoven.