maart

Hoe herken je stagediscriminatie: 'Tools moeten helpen'

Interventies ontwikkelen om stagediscriminatie te voorkomen en aan te pakken. Dat is het doel van een nieuwe samenwerking van Fontys en de drie mbo-instellingen Summa, Vista en ROC Nijmegen. “Stagediscriminatie speelt al heel lang."

Stagediscriminatie komt regelmatig voor. Studenten solliciteren vol enthousiasme bij een bedrijf om vervolgens afgewezen te worden op basis van hun gender, geloof of etniciteit. Hoewel dit lang niet altijd wordt toegegeven bij bedrijven, gebeurt het volgens Iris Andriessen wel degelijk. Zij doet als lector Diversiteit en (ortho)pedagogisch handelen al jaren onderzoek naar dit onderwerp en is deze maand gestart met een nieuw project.

Iris AndriessenDaarvoor werkt ze samen met collega’s Linda van den Bergh en Frank Crasborn, en met de drie mbo-instellingen Summa, Vista en ROC Nijmegen. Ze kregen subsidie vanuit het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) om het onderzoek, dat vier jaar in beslag neemt, mogelijk te maken. “Vanuit Fontys zijn we met drie lectoraten van kenniscentrum Youth Education for Society (YES) bij het project betrokken. Naast mijn lectoraat zijn dat Waarderen van diversiteit en Integratief opleiden en boundary crossing”, aldus Andriessen.

Herkennen en signaleren
Doel van het project? “We weten uit allerlei eerdere onderzoeken dat docenten het lastig vinden om stagediscriminatie te herkennen. En als het eenmaal gesignaleerd wordt, weten ze niet precies wat ze moeten doen, zeker als de situatie wat diffuus is. Bellen ze het betreffende stagebedrijf op? Durven ze er iets van te zeggen? Soms liever niet, omdat ze bang zijn de stageplek kwijt te raken. Ze voelen zich vaak afhankelijk van zo’n bedrijf. En bovendien ‘zijn ze maar een docent’, zo is hun gedachte vaak.”

Aan de andere kant zijn er ook de studenten. Want wat moeten zij doen als ze stagediscriminatie ervaren? Waar moeten zij heen met hun gevoel? Vaak, als het om een situatie gaat waarin de discriminatie subtiel is, hebben ze het gevoel dat ze met bewijzen moeten komen, waardoor ze het erbij laten zitten en er geen melding van maken. Of ze weten niet waar ze zo’n melding moeten doen.

“Dat willen we voorkomen door bij de drie eerdergenoemde mbo-instellingen onderzoek te doen. Om erachter te komen wat er op deze scholen speelt, verspreiden we dit jaar vragenlijsten onder docenten en studenten en houden we interviews.”

Interventies ontwikkelen
De volgende stap is het samenstellen van ontwikkelteams, waar docenten, studenten en het schoolmanagement bij betrokken worden. Misschien zelfs mensen uit het werkveld. “Maar dat is afhankelijk van het beeld dat we ophalen”, vervolgt Andriessen. “Uiteindelijk willen we tools en interventies ontwikkelen waarmee scholen stagediscriminatie kunnen signaleren, voorkomen en aanpakken.”

Tools zijn er nu al wel, maar die gaan niet in op de specifieke situatie van een school of student. De bedoeling is dus dat er tools komen waar maatwerk op kan worden toegepast. “Stagediscriminatie speelt al heel lang, maar nu moeten scholen er ook echt iets aan gaan doen. Het is een afspraak die ze met het ministerie hebben gemaakt. Ze moeten zich er actief op inzetten en de tools die wij willen ontwikkelen, moeten ze daarbij kunnen helpen.”

Ook voor hbo
Het project is gericht op het mbo, maar kan straks ook op het hbo of bij universiteiten worden toegepast. “Het type idee dat we voor Summa, Vista en ROC Nijmegen uitwerken, is niet gebonden aan deze drie scholen. We willen iets ontwikkelen dat gericht is op wat er speelt, waar dat dan ook mag zijn, en dat in elke context uitgerold kan worden.” [Karen Luiken]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd