februari

Nieuwbouw SSC deels in gebruik, nu de rest nog

Van buiten gezien is het studentensportcentrum (SSC) van de TU/e nog een grote bouwplaats. Maar binnen zijn de eerste nieuwe sportfaciliteiten in gebruik genomen sinds de verbouwing vorig jaar rond deze tijd is begonnen. De eerste indruk: modern, professioneel en veel ruimte.

Sportkaarthouders zullen nog een paar maanden om de werkzaamheden heen moeten slalommen. Maar wie van fitness houdt of aan vechtsporten doet, kan sinds deze week zijn hart al ophalen. De nieuwe fitnessruimte is 2,5 keer zo groot als voorheen en telt 1200 vierkante meter vloeroppervlakte. Modern, ruim van opzet en logisch ingedeeld, van een beginnersdeel naar steeds meer gevorderd.

Niemand loopt elkaar nog in de weg, zoals in de drie oude fitnesshallen het geval was. Ook de akoestiek is sterk verbeterd. De muziek en stemmen gonzen niet meer om je heen. Er heerst rust, ondanks dat er in de ochtend al zo’n vijftig sporters bezig zijn. Ook wachten op een apparaat zal nog zelden voorkomen, van alles zijn er minstens twee. [Tekst gaat verder onder de foto's]

Daarnaast is de dojo volledig vernieuwd. De matten zijn fonkelnieuw en de muren zijn afgezet met houten panelen, die deels bestaan uit kasten om sportmaterialen in op te bergen. Liefhebbers van vechtsport hoeven ‘hun’ dojo binnenkort niet meer te delen met beoefenaars van yoga, pilates en andere stretchlessen.

Zij krijgen een eigen ruimte, goed geïsoleerd en met ambianceverlichting. Van de bouwwerkzaamheden is hier nauwelijks iets te horen. Alleen de deur laat nog wat geluid door vanuit het aangrenzende fitnessdeel, maar dat wordt volgens bedrijfsleider Peter Geurts opgelost. Deze body- en mindzaal wordt medio februari opgeleverd.

In maart gaan ook de spinning- en paalfitnesslessen van start in een nieuwe opzet. Als we Geurts mogen geloven, ondergaan spinners straks een hele happening, met flashy verlichting in een theaterachtige opstelling. [Tekst gaat verder onder de foto's]

Wat verder opvalt, zijn de drie gerenoveerde sporthallen en er zijn grotere, moderne kleedruimtes bijgekomen met aparte douchecabines voor meer privacy. Ook komt er nog een genderneutrale kleedruimte. Geurts legt uit dat nu de nieuwbouw in gebruik is genomen, de vrijgekomen ruimtes verbouwd worden.

En ook de werkzaamheden aan het Sports Café gaan door, een ontmoetingsplek en horeca in één, waar je ook zonder sportkaart terechtkan. “De oude kantine was veel te klein geworden, vooral op drukke competitiedagen. Straks hebben we plek voor zo’n 500 mensen, dat zijn er twee keer zoveel als voorheen.”

Tot nu toe hebben de bouwwerkzaamheden en het korte tijd stilleggen van sportactiviteiten en faciliteiten geen klachten opgeleverd, weet Geurts. In juni is naar verwachting de gehele verbouwing achter de rug. Aan het begin van het nieuwe studiejaar volgt een feestje. [Marieke Verbiesen]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd