Studentensportcentrum TU/e gaat op de schop

Het studentensportcentrum (SSC) van de TU/e wordt gerenoveerd en uitgebreid. Bij de Eindhovense universiteit sporten bijna 13.000 sportkaarthouders, onder wie ook veel studenten en medewerkers van Fontys.

De nieuwbouw en renovatie is hard nodig, laat Peter Geurts, lid van het managementteam van het SSC, weten in een reactie. Al in 2012 werd er in een notitie over gesproken. “Een groot deel van de sportaccommodatie stamt uit 1967 en is dringend aan vernieuwing toe”, vertelt Geurts. “Maar de vernieuwingen zijn vooral noodzakelijk omdat we een structureel tekort hebben aan capaciteit vanwege de groei van het aantal sportkaarthouders en studentensportverenigingen.”

Peter GeurtsVlak voor corona telde het SSC bijna 13.000 sportkaarthouders en dit studiejaar komt dat aantal weer heel dichtbij. De meeste sporters zijn studenten en medewerkers van de TU/e en Fontys. “Op dit moment hebben we 150 Fontysmedewerkers aan boord en 2.600 Fontysstudenten. Naar verwachting gaan we aan het einde van het seizoen richting de 3.000 studenten”, aldus Geurts.

Lage kosten
Naast het reguliere programma vinden er op het sportcentrum curriculum gebonden lessen plaats. Van Fontys is vooral Fysiotherapie actief, maar ook Pedagogiek, de Sporthogeschool, de Pabo en Pulsed. Ook wordt de sportaccommodatie commercieel geëxploiteerd, zodat de kosten voor de sportkaarthouders laag gehouden kunnen worden.

Verder laten scholen er hun leerlingen sporten, wordt er regelmatig sport voor senioren aangeboden, net als zwemmen voor (allochtone) vrouwen en krijgen per week zo’n 780 kinderen zwemles. Geurts: “Al deze activiteiten vinden vooral overdag plaats. Vanaf 16 uur zitten we helemaal vol met ons programma voor sportkaarthouders.”

[tekst gaat verder onder de foto's]

De nieuwbouw omvat een extra oppervlak van 2.400 vierkante meter sportvoorzieningen. Geurts somt op: “De fitnessruimte wordt twee keer zo groot, er komt een body&mind-zaal voor yoga, pilates, meditatie, dans en andere groepslessen, en er wordt een nieuwe dojo gerealiseerd voor sporten als judo, karate, taekwondo, jiujitsu en aikido. Ook komen er modernere kleedkamers, een medische ruimte en een technische werkplaats.”

Ontmoetingsplaats
De horeca wordt eveneens vernieuwd en vergroot. Geurts: “Dat doen we omdat we naast het bieden van sportvoorzieningen een ontmoetingsplaats willen zijn voor alle internationale en Nederlandse studenten in Eindhoven.” Hij refereert aan de slogan van het SSC: Your home away from home. Tot slot wordt ook de entree en de interne logistiek aangepakt, zodat het geheel een meer open karakter krijgt en er logischer routes door het gebouw gaan lopen.

Voor de winter is de volledig vernieuwde stroomvoorziening al aangelegd. Maar na de carnaval zijn de bouwwerkzaamheden pas echt begonnen. De bouw is in een aantal fases ingedeeld en oplevering van het totale project staat gepland voor juni 2024.

Groeien
De grootste uitdaging is volgens Geurts om gedurende de bouwperiode het sportprogramma zo goed mogelijk overeind te houden. “Mede door een goede fasering en afspraken met de aannemer willen we de overlast en de uitval van lessen zoveel mogelijk beperken en voorkomen.”

Als de verbouwing klaar is, is het mogelijk om door te groeien naar 18.000 sportkaarthouders. "Ook biedt het onze verenigingen weer de ruimte om te groeien, wachtlijsten weg te werken, vaker te trainen en elkaar meer en in een mooiere setting te ontmoeten.”  [Marieke Verbiesen]

Boilerplate

Wil je ook voordelig sporten bij het SSC? Fontysstudenten en -medewerkers kunnen onder dezelfde voorwaarden als hun collega’s van de TU/e van de faciliteiten gebruikmaken. Dat betekent dat je voor 100 euro per jaar kunt deelnemen aan het volledige programma, zoals zwemmen, tennissen, fitnessen, squashen, en je kunt meedoen aan de groepslessen. Ook kun je lid worden van een van de 38 studentensportverenigingen.

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd