‘Nieuw convenant studentenhuisvesting Eindhoven geen oplossing voor probleem’

In het nieuwe Convenant Studentenhuisvesting staat dat Eindhoven minstens 2.840 nieuwe studentenkamers gaat bouwen tot 2028. Volgens Mijntje van der Lande van het Eindhovens Studenten Corps is dat geen oplossing voor de tekorten die ontstaan door de nieuwe regelgeving voor kamerverhuur.

Het convenant is een overeenkomst van meerdere organisaties om de huisvesting van studenten de komende jaren te faciliteren. Onder meer Fontys is daarbij betrokken.

Het covenant is volgens de gemeente bedoeld om ‘zich voor de lange termijn in te zetten voor Eindhovense studenten en voor Eindhoven als aantrekkelijke en gastvrije studentenstad.’

Geen oplossing
Als onderdeel van de Brainport wil Eindhoven er Mijntjeook voor zorgen dat studenten na hun studie in de stad willen verblijven. “Dat is wel een mooie ambitie, maar geen oplossing voor het huidige probleem”, zegt Mijntje van der Lande van het Eindhovens Studenten Corps.

Gistermiddag stond zij met nog een aantal andere studenten met tentjes op het Stadhuisplein in Eindhoven. Dit deden ze om te laten zien dat het huidige beleid in Eindhoven kortzichtig is. Want de gemeente voert ook nieuwe regelgeving in die juist funest is voor de kamerbewoners, zeggen de studentenverenigingen.

Nieuwe regelgeving
Huisbazen moeten voortaan namelijk een nieuw soort vergunning aanvragen om hun verhuurders op kamers te laten wonen. Voldoen ze niet aan deze eisen, dan zijn de bewoners ‘illegaal’ aanwezig.

“15 van de 95 studentenhuizen die wij hebben, moeten dicht door deze regelgeving”, zei Mijntje van der Lande eerder tegen Bron.

Tekort groter
Joëlle Bink van De Ambitieuze Student zei tegen het Eindhoven Dagblad dat dit probleem niet zomaar op te lossen is. “Het bestaande huisvestingstekort wordt door de beleidsregels eerst veel groter gemaakt dan het is.”

“Dit zijn nog eens extra grote tekorten, die dus niet gecoverd worden door dit convenant”, zegt Van der Lande. “Het is een ongelukkige timing dat dit convenant nu naar buiten komt, waardoor veel media denken dat dit als oplossing fungeert voor de nieuwe regelgeving. Want dat is het niet.”

De gemeente Eindhoven had vandaag geen tijd om een reactie te geven. [Kasper Wienk]