juni

'Mooi als we beperkte reistijden studenten kunnen loslaten'

Naar verwachting worden de reistijden in het openbaar vervoer voor studenten vanaf september versoepeld. De restrictie om alleen tussen 11.00 en 15.00 uur en na 20.00 uur te mogen reizen, vervalt dan. Fontys-bestuursvoorzitter Joep Houterman is ‘voorzichtig positief’.

Volgens verschillende media en de studentenvakbond LSVB maakt het kabinet vanavond tijdens de persconferentie bekend dat studenten vanaf 1 september de ov-spits niet meer hoeven te mijden.

“Het zou zeker mooi zijn als we die beperkte tijden kunnen loslaten”, reageert Houterman met een slag om de arm. “Maar ik wacht graag nog even af hoe deze versoepeling precies omschreven wordt.”

Versterkend effect
Hij wijst erop dat twee factoren vooralsnog van invloed zijn op de reismogelijkheden met het ov voor studenten: de beperkte tijden buiten de spits en de bepaling Joep Houtermandat studenten het ov maar voor 20 procent mogen belasten.

“Als beide factoren verruimd worden, heeft dat wel een versterkend effect. Maar omdat we nog geen gedetailleerde omschrijving hebben, wachten we nog even af wat het precies kan betekenen voor ons.”

Houterman gaat ervan uit dat na de persconferentie vanmiddag een ‘servicedocument’ richting de onderwijsinstellingen gaat met daarin de benodigde details.

Daarmee kan het crisisteam van Fontys dan de mogelijkheden voor het nieuwe studiejaar bepalen. Dat een versoepeling van de reistijden hoe dan ook meer lucht biedt, is ‘evident’ volgens de bestuursvoorzitter.

Oproep

Daar wordt ook al langer op aangedrongen door verschillende koepelorganisaties zoals de Vereniging Hogescholen. Zo zei voorzitter Maurice Limmen onlangs nog in een interview dat ‘we de spits op de langere termijn gewoon nodig hebben’. Die oproep lijkt nu dus door het kabinet opgepikt te worden.

Een paar voorwaarden zullen in ieder geval gelden. Zo moeten universiteiten en hogescholen die bij elkaar in de buurt zitten, zoals Fontys Hogescholen en de TU/e, ervoor zorgen dat lessen gespreid worden van elkaar om een studentenpiek te voorkomen.

Ook moeten onderwijsinstellingen en lokale vervoerders vanuit diezelfde invalshoek gezamenlijke afspraken maken. [Anke Langelaan]