september

Minister: Beter onderzoek maakt hbo aantrekkelijker

Als het hbo zijn onderzoek versterkt, wordt het weer aantrekkelijker voor vwo’ers.  Dat zei minister Dijkraaf vanochtend bij de opening van het hogeschooljaar. Hij was te gast bij hogeschool BUas in Breda.

Hogescholen bieden in het algemeen goed onderwijs en onderhouden sterke banden met de samenleving, zei de minister in het Engels. Hij stak de loftrompet over het hbo. Maar het praktijkgerichte hbo-onderzoek heeft volgens hem te wensen overgelaten.
Met de 100 miljoen extra die het kabinet er jaarlijks in gaat investeren, kan het worden versterkt. Daarmee wordt het hbo hopelijk ook aantrekkelijker voor vwo’ers die nu voor de universiteit kiezen.

Onbalans
Collegevoorzitter Jorrit Snijder van Breda University of applied sciences BUas herhaalde wat Fontys-voorzitter Joep Houterman vorige week ook al zei: dat het lage aantal vwo'ers dat voor hbo kiest zorgen baart. Universiteiten leiden volgens Snijder meer studenten op dan Nederland nodig heeft, terwijl er een groot tekort aan hbo’ers is. “Als we die onbalans laten groeien, betaalt de samenleving straks de prijs.”

Minister Robbert_DijkgraafDe bijdrage van hbo’ers, vindt Snijder, is net zo belangrijk als die van universitair afgestudeerden. Hij is blij dat een commissie van de Vereniging Hogescholen gaat onderzoeken waar het heen moet met het hbo. Volgens hem moeten de hogescholen en universiteiten in elk geval beter samenwerken.

Auto zonder rem en stuur
Minister Dijkgraaf ging ook in op het groeiende aantal internationale studenten. Nederland is volgens hem een van de meest internationaal georiënteerde landen ter wereld. Het kan de internationals daarom heel goed gebruiken in het bedrijfsleven en in het onderzoek.

De vraag is wel wat de optimale toestand is: “Het voelt nu alsof je in een auto rijdt die alleen maar sneller kan en die niet echt een rem en een stuur heeft.”

Het wetsvoorstel internationalisering van zijn voorganger Van Engelshoven vond Dijkgraaf niet goed genoeg. Samen met de hogescholen en universiteiten wil hij het komende jaar daarom een nieuwe strategie bepalen. Maar de bottom line is wat hem betreft: “Als je de beste studenten uit de hele wereld in Nederland opleidt die aan de slag kunnen op de overspannen arbeidsmarkt, is dat geweldig.” [HOP]