Eindhoven, Tilburg,
augustus

Minder bier en meer inhoud tijdens introweek

De introweek voor ongeveer 10.000 eerstejaars van Fontys begint vandaag. Voor veel studenten betekent dat vooral: een week lang bier drinken. Maar als het aan Fontys ligt gaat dat dit jaar veranderen. Onder meer door de beroemde pleinfeesten af te schaffen en een heuse 0,0% area in te richten tijdens het afsluitende Purple Festival op donderdag.

“We willen helemaal niet zeggen dat er niet gedronken mag worden, maar wel laten zien dat je ook een prima intro kunt hebben als je een keer niet drinkt”, zegt Kirril Blokker van de organisatie.

Uit evaluaties onder studenten over voorgaande edities, bleek bovendien dat zij vonden dat de zogenoemde stadsdagen best weer wat inhoudelijker konden. Die bestonden vooral uit bier drinken tijdens de pleinfeesten op het Piusplein in Tilburg en het Stadhuisplein in Eindhoven.

Levend Triviant
Dit jaar krijgen de studenten op de woensdag een inhoudelijker programma, onder meer met een levend Triviant waarmee zij de stad beter leren kennen. Overigens is er nog wel een afsluitende kroegentocht.

De organisatie heeft de studentenverenigingen opgeroepen bij de evenementen die zij zelf organiseren, ook wat minder de nadruk op bier te leggen en met iets anders te komen dan ‘biercantussen’ en ‘bierquizen’.

Meeliften
En dan komt er op het Purple Festival – het afsluitende feest voor nagenoeg alle eerstejaars op donderdag - ook nog een heuse 0,0% Heineken area.

Daarmee lift de organisatie mee op de opkomende trend van alcoholvrij bier. En niet onbelangrijk: Heineken is dit jaar de sponsor van het festival en dat merk wil zijn nul procent-bier graag promoten.

De organisatie verwacht ongeveer 10.000 bezoekers op het festival, waarvoor ook kaarten te koop waren voor niet-eerstejaars (het is inmiddels uitverkocht).

Eigen opleiding
Maar voordat de studenten woensdag door de steden gaan zwerven en donderdag de Spoorzone bezoeken voor het Purple Festival, hebben ze eerst een paar dagen met hun eigen opleiding, wat elke opleiding anders invult.

Onder begeleiding van ‘mama’s’ en ‘papa’s’ (ouderejaars) gaat de ene opleiding bijvoorbeeld op kamp en heeft de ander activiteiten op de Fontys-campus. [Petra Merkx]

Venlo heeft een eigen introductieprogramma. Sittard ook, maar de studenten van deze Fontys-locatie komen wel op donderdag naar het Purple Festival. Dit geldt ook voor eerstejaars van andere (kleine) Fontys-locaties, zoals 's-Hertogenbosch en Veghel.

Lees ook: Beleving en duurzaamheid op Purple Festival