Beleving en duurzaamheid op Purple Festival

Hot tubs, zitzakken en hangmatten. De organisatie van Purple Festival – het grote introfestival van Fontys - zet dit jaar in op beleving. “De student moet het idee hebben dat ‘ie in het paradijs der verwondering rondloopt”, zegt organisator Rick Houweling.

Nadat eerder Hilvarenbeek en Eindhoven als locatie hebben gediend voor het jaarlijkse Purple Festival, is het nu de beurt aan Tilburg. Duizenden studenten van Fontys vieren daar op 29 augustus het afsluitende feest van hun introductieweek.

Meer diversiteit
Ten opzichte van de vorige editie is er meer veranderd dan de locatie. Zo is er gezorgd voor een grotere diversiteit in artiesten. “We kiezen er dit jaar voor om een goede combinatie te maken van live-acts en dj’s. Dit was ook een wens van Fontys”, zegt Rick Houweling, Manager bij Montopinto en verantwoordelijk voor Purple Festival. Het evenementenbureau won dit jaar de aanbesteding voor de organisatie van het Purple Festival. Rick Houweling

Het team van Montopinto ging aan de slag en bedacht een programma met meer muzikale variatie dan in voorgaande jaren. “We hebben gezorgd voor allerlei muziekstijlen: van house en techno tot gangbare hitjes.

Voor Fontys-talent is er de Fontys Talentstage. Studenten met gouden keeltjes kunnen het groots aanpakken en de mainstage betreden als aankomend talent.” Het programma bevat bekende namen als DJ Paul Elstak, The Partysquad, een stage hosting van Daisy, en de band Hard2Get. De hoofdact blijft nog een verrassing.

Weg met plastic
Nieuw dit jaar is ook de aanpak van wegwerpbekertjes op het festivalterrein. De jaarlijkse berg plastic was Fontys én Montopinto een doorn in het oog. Het evenementenbureau zet in op duurzaamheid: cups en munten zijn na reiniging herbruikbaar voor andere evenementen. Verder is veel van het overige afval biologisch afbreekbaar.

“Festivals produceren enorm veel afval. Elk steentje dat je als organisator of hogeschool kan bijdragen om het terrein zo min mogelijk vervuild te maken, moet je aanpakken”, vertelt Houweling.

3D plattegrond
Ook op een hele andere manier geeft het Tilburgse evenementenbureau invulling aan duurzaamheid. Aan de lijst van de festivals binnen de App Woov wordt binnenkort Purple Festival toegevoegd. Gebruikers zien een 3D-plattegrond van het evenemententerrein.

Daardoor ontstaat een goed overzicht. Ook kunnen bezoekers hun eigen programma samenstellen. Tien minuten voordat de act begint, krijgen zij een pushmelding op hun telefoon.

Verder is het mogelijk om te kijken waar op het terrein je vrienden zich bevinden. Ook kan er onderling gechat worden. Last but not least was er het milieuaspect. “We hadden de keuze: tienduizend plattegronden en programmaboekjes drukken óf een medium gebruiken dat toch al leeft onder de doelgroep: de mobiele telefoon. Toen was de knoop snel doorgehakt.”

Bierconsumptie
De eerste twee dagen van de introductieweek draaien om onderlinge kennismaking. De derde dag is bedoeld om de stad waar je studeert te leren kennen. Tot nu toe liep dat bijna standaard uit op langdurig terrasbezoek en veelvuldige bierconsumptie. Dit jaar wil de hogeschool een meer inhoudelijk element toevoegen.

"We hebben ondernemers in de studentensteden uitgedaagd om iets anders te bedenken dan een bierbingo", vertelt organisator Kirill Blokker. Op het Catherinaplein in Eindhoven zal in samenwerking met de horeca een informatiemarkt over studentenverenigingen georganiseerd worden.

"Studenten lopen een route door de stad en krijgen in ruil voor hun deelname een kaart voor gratis deelname aan de kroegentocht later die avond. Zo proberen we met de horeca – belangrijke partners voor zo’n introductiewerk – een alternatief programma aan te bieden, voordat de studenten aan het einde van de middag alsnog een feestje gaan vieren. [Femke Molenaar]