november

Met z'n tweeën in een klas: 'Het heeft zijn voordelen'

Sommigen zouden het eenzaam vinden, anderen vooral ongezellig. Maar Tygo Gerrits ziet er de voordelen wel van in om met slechts twee studenten een complete klas te vormen. Zijn enige klasgenoot is Björn de Esch.

Tygo aanwezig? Check. Björn aanwezig? Check. En daarmee is het controlerondje van de docenten van de lerarenopleiding natuurkunde in Sittard al rond. Voor dit schooljaar meldden slechts twee studenten zich aan voor de studie.

Tygo was de eerste. En even leek het erop dat hij ook de enige zou zijn. “Ik was in de veronderstelling dat ik alleen in een klas zou komen te zitten”, vertelt hij. “Toen ik me aanmeldde, hoorde ik namelijk dat ik de enige was. Maar een week later volgde dan toch de tweede.”

Andere studies
Het feit dat Tygo mogelijk alleen zou zijn, weerhield hem er niet van om toch voor de studie te kiezen. Al denkt hij daar nu - achteraf gezien - misschien anders over. “Als ik inderdaad alleen zou zijn gebleven, zou het ’t dan waard zijn geweest? Nu heb ik ten minste nog iemand om tegen te praten.”

Tygo GerritsEr werd ook nog even gedacht aan andere opleidingen. Tygo’s eerste keus was bijvoorbeeld de studie Toegepaste Psychologie. “Maar dat plan liep vast door corona. Daarna ben ik me gaan oriënteren en kwam ik erachter dat het docentschap me erg interesseert. Omdat de bèta-vakken mijn favoriete vakken zijn, kwam ik al snel uit bij natuurkunde, scheikunde of biologie.”

Het werd dus natuurkunde. “Eigenlijk puur omdat deze studie dichtbij huis is. De andere twee opleidingen zijn in Tilburg en dat is toch ver. Dan moet je op kamers, terwijl ik nu heel veel geld bespaar door thuis te blijven wonen. Voorlopig blijf ik lekker hier.”

Rustig
Met hier bedoelt de student Sittard, zijn veilige thuishaven. De plek waar hij in het weekend tegen een balletje trapt en waar hij samen met Björn de collegebanken bezet. Nou ja, bezet… “Het is heel rustig in de klas. Er zijn relatief weinig vragen, dus je komt snel door alle lesstof heen. En bovendien kunnen de lessen heel specifiek op ons worden ingericht. Als we ergens moeite mee hebben, wordt daar meer aandacht aan besteed.”

Dat zijn de voordelen van een kleine klas, maar er zijn ook nadelen. “Het is natuurlijk veel gezelliger om een grote klas te hebben. Wiskunde volgen we bijvoorbeeld samen met een andere klas. Die bestaat uit twintig studenten, tien keer zoveel als onze klas. Tussen de lessen door schieten we veel met hen op. Al kan ik het met Björn ook goed vinden.”

In de media
Kleine klassen komen vaker voor, daar is op zich niets bijzonders aan. Fontys heeft bijvoorbeeld klassen met tien personen, acht, zelfs zes. Maar twee? Dat zijn er wel heel weinig. Geen wonder dus dat media over deze bijzondere gebeurtenis berichtten. Er verscheen een artikel in De Limburger en in De Telegraaf. Bron schreef er ook over.

“Ik vond het heel raar dat ik in de media verscheen”, zegt Tygo daarover. “Ik heb niets meer gedaan dan mezelf ingeschreven voor een opleiding. Het is vreemd dat iets wat voor mij heel normaal is, zo bijzonder blijkt te zijn.” [Karen Luiken]