Tilburg,
augustus
2021

Met slechts drie mensen uit je klas op intro

Een kleine 10.000 eerstejaars starten dit studiejaar bij Fontys en duizenden daarvan doen mee aan introweek Purple. In Tilburg sprak Bron met een bijzonder groepje: studenten docent Duits die deze week slechts met z’n vieren zijn.

Sommige opleidingen van Fontys hebben enkele honderden eerstejaars, maar er zijn ook heel kleine opleidingen. Zoals de opleiding docent Duits in Tilburg. Daarbij doen niet alle eerstejaars mee aan de introweek. En dan zit je tijdens de introweek ineens met drie medestudenten, van wie er eigenlijk eentje al tweedejaars is.

Dat overkomt deze week Glenn, Laura Glennen Martha en Stijn (tweedejaars). Gelukkig studeert de ‘papa’ van het groepje ook voor docent Duits: Jeroen Annik, derdejaarsstudent. Bovendien is deze introgroep aangevuld met een paar eerstejaars die docent Engels willen worden.

Wel speciaal
“Ik vind het wel speciaal, dat we met zo’n kleine groep starten”, zegt Glenn. Het verbaast hem dat niet meer studenten voor het Duitse docentschap kiezen. “Het is een moderne taal, die veel wordt gesproken."

Volgens de laatste gegevens beginnen er dertien eerstejaars voor dit vak in september. “Ik startte destijds met een groep van vijftien, daarvan waren er al snel nog maar zeven over waren”, vertelt Jeroen. Een probleem vindt hij dat niet: “We zijn hecht. We gaan zelfs samen op vakantie.”

Vooroordelen
De eerstejaars denken dat aan docentschap Duits toch nog steeds vooroordelen kleven. “Sommigen hebben ook negatieve ervaringen met hun eigen docent Duits”, zegt Glenn. Het gaat niet op voor Laura: “Ik had juist een superleuke docent.”

Zeker is volgens hen wel dat er nog steeds de Tweede Wereldoorlog bijgehaald moet worden als je zegt dat je docent Duits wilt worden. Laura, die ook van Duitse afkomst is, maakt het nog vaak mee. “Ze beginnen meteen over nazi’s en zo.”

Overigens is niet alleen het aantal eerstejaars voor de docentopleiding Duits laag, het geldt ook voor Spaans (11) en Frans (9). Het is al jarenlang een punt van zorg.

Van Sittard naar Tilburg
Stijn (niet op de foto) is een vreemde eend in de bijt. Want hij is al tweedejaars. Dat hij toch de intro doet dit studiejaar heeft te maken 'Papa' Jeroenmet een verhuizing van Sittard naar Tilburg. “Ik vond de lerarenopleiding in Sittard prima, maar ik miste het studentenleven in die stad.”

Corona heeft daar mogelijk wel aan bijgedragen, denkt hij. Maar niet helemaal. “Als je online les krijgt, maar daarnaast nog de stad in kunt gaan, dan zou dat heel anders zijn geweest. Maar in Sittard gebeurt dat voor mij te weinig.” Het bevalt hem inmiddels goed in Tilburg.

Samen op pad
Voor nu zijn ze allemaal, en dat geldt ook voor de rest van hun groepje, vooral blij dat ze weer gezellig samen op pad kunnen. Zoals Jay uit Baexem: “Ik had een zwaar laatste jaar op het vwo en heb dat daardoor niet kunnen afmaken. Het online leren werkte bij mij niet.” Dankzij een eerder gehaald havo-diploma kan zij nu toch bij Fontys beginnen.

Jeroen: “Ik heb nog nooit zoveel zin gehad om naar school te gaan.” Martha: “Het is ook fijn dat je nu iets kunt gaan doen wat je echt leuk vindt.” En waar ze bang voor was – dat veel medestudenten een stuk ouder zouden zijn – is gelukkig niet uitgekomen. “Ik dacht echt: ‘Wie kiest er nou voor Duits?’” [Petra Merkx]

Robert Maier (opa van Laura)
2021
Geweldig, wij hopen van harte dat alle eerste jaars succesvol zullen zijn en hun leerstof met plezier gaan opnemen en toepassen. Leuke foto's!