Eindhoven, Tilburg,
augustus

Maak werk van een goede start! 7 tips

Van een goede start heb je je hele studie plezier. Bron geeft je een aantal tips; voor de introductieweek en voor daarna. Wij wensen je alvast een fijne introductieweek en veel succes met je studie!

1. Doe mee
Doe mee aan zoveel mogelijk introductie-activiteiten. Het is voor iedereen nieuw en wennen, dus zet je eventuele gêne opzij; je toekomstige studiegenoten zitten in hetzelfde schuitje. De introductieweek is dé manier om snel mensen te leren kennen en je weg te vinden binnen Fontys en de stad waar je gaat studeren en misschien wel wonen. Naast de activiteiten van jouw eigen opleiding, zijn er ook Fontys-brede activiteiten, zoals de stadsprogramma’s op woensdag in Eindhoven en Tilburg en op donderdag de Venlo introduction day (VID ) en het Purple-festival op het supergezellige Strijp-S in Eindhoven. Zie voor meer informatie de website van Purple.

2. Alcohol
Probeer tijdens de introductieweek de controle over je drankgebruik niet te verliezen. Pas op met shotjes, klein, maar niet fijn - je raakt (veel) sneller dronken. Doe niet mee aan drankspelletjes (je drinkt dan veel meer dan je denkt). Maak van tevoren met jezelf een afspraak hoeveel je die avond gaat drinken. Drink veel water tussendoor en: eet, eet en eet!

3. Social media
Je zit nu op een hogeschool. Spelfouten kunnen echt niet meer. Check en dubbelcheck je posts op social media. Veel spelfouten voorkom je door ff rustig na te lezen wat je plaatst. Maak een speciale Purple-groep. Zo houd je elkaar prima op de hoogte van wat er allemaal gebeurt. Maak veel foto’s en kies de beste. Oja, en let een beetje op de achtergrond.

4. Onveilige seks
Dat het verstandig is om condooms te gebruiken, hoeft niemand je meer te vertellen. Maar heb je ze ook op zak? Toch vergeten? De GGD deelt ze uit tijdens het Purple festival op donderdag. Verblijf je op de camping in Tilburg? Daar zijn ze te koop.

5.
Op kamers
Wil je het maximale uit je studietijd halen? Ga dan op kamers en dompel je helemaal onder in het studentenleven! Bekijk de tips op de site van Landelijke Studentenvakbond voor en door studenten (LSVb). Ook op Fontys Goede Start staan tips voor het vinden van een kamer. Vergeet niet om te kijken of je in aanmerking komt voor huurtoeslag!

6. Studentenverenigingen
Lid worden van een studentenvereniging, is een goede manier om je snel thuis te voelen in je nieuwe stad/bij je nieuwe studie en je bouwt een netwerk op. Tijdens de introductieweek kun je al kennismaken met de verschillende studentenverenigingen, op woensdag tijdens de stadprogramma’s in Eindhoven en Tilburg en op donderdag in Venlo. Het is slim van tevoren ook al even uit te zoeken wat er allemaal is. Zie ook Fontys Goede Start.

7. Hulp bij studeren
Als het feesten, kennismaken, (eventueel) verhuizen, settelen en je rooster ophalen voorbij is, gaat het beginnen: studeren! Daar kun je vast nog wel wat hulp bij gebruiken. Lees de tips van Fontys-studentendecaan Esther de Graaf in een artikel dat eerder op Bron stond. Alvast een belangrijke tip: trek op tijd aan de bel als je hulp nodig hebt. Dat kan bij je studieadviseur of decaan.

[Frank van den Nieuwenhuizen en Petra Merkx]

Foto's: Willem van der Voort (selfie) en Vincent van Brink