Eindhoven, Tilburg,

“Ritalin? Het is effectiever als ik mijn telefoon weg leg”

Plus 6 studietips van studentendecaan Esther de Graaf

Studenten gebruiken steeds vaker Ritalin tijdens tentamenperiodes. “Het helpt me om achter elkaar door te leren”, zegt een 22-jarige Fontys-student. “Ronduit gevaarlijk”, reageert studentendecaan Esther de Graaf, die wel ziet dat studenten onder enorme druk staan.

Steeds meer studenten gebruiken Ritalin. Volgens onderzoek van het Instituut voor Verantwoord Medicijngebruik (IVM) zelfs één op de vier. Ritalin wordt voorgeschreven aan mensen met ADHD, maar voor niet ADHD-patiënten zou het middel concentratieverhogend werken. Bron vroeg aan studenten op de Fontys-campus in Eindhoven naar hun mening over het gebruik van Ritalin en of ze het zelf weleens hebben geprobeerd.

“Één keer”, vertelt Robert (23). “Dat was begin dit schooljaar. Ik hoorde van vrienden dat het bij hen goed werkte, dus ik wilde het ook proberen. Ik merkte eigenlijk geen verschil, dus heb ik het daarna nooit meer gebruikt. Het is effectiever als ik mijn telefoon weg leg.”

Lisanne (22) heeft nog nooit van Ritalin gehoord. “Wat doet dat dan?” vraagt ze. “O nee dat zou ik nooit gebruiken. Waarom zou je iets slikken wat niet voor jou bedoeld is? Je weet dan nooit goed wat het doet.” Ritalin heeft Jeroen (20) nooit gebruikt, wel iets in dezelfde categorie. “Braincaps”, vertelt hij. “Ik kreeg er eentje van een klasgenoot. Die had ze online besteld. Ik had er positieve verhalen over gehoord en was wel nieuwsgierig. Maar ik voelde weinig verschil, dus het is bij één keer gebleven.”

Positieve en negatieve verhalen
Jeroen vindt de conclusie dat één op de vier studenten Ritalin gebruikt nog wel meevallen. “Ik hoor in mijn omgeving zowel positieve als negatieve verhalen. Bij sommigen wordt het concentratievermogen zeker groter, maar anderen hebben juist alleen de negatieve effecten en beginnen te shaken. Ik denk dat als de positieve effecten meer naar voren komen, het gebruik onder studenten alleen maar toe zal nemen. Juist daarom moet er vaker worden gewezen op de negatieve effecten.” Jeroen is van mening dat andere technieken beter werken om je goed te concentreren: “In een omgeving gaan zitten waar je niet afgeleid kan worden, goed eten en uitgerust zijn.”

Frank (23) gebruikt wel Ritalin: “Het helpt me om achter elkaar door te leren.” Hij heeft dit schooljaar twee keer Ritalin gebruikt. “Ik gebruik het voor het leren van tentamens. Wel alleen voor moeilijke vakken met veel leerstof. Ik kan dan langer leren en hoef niet vier keer een tekst te lezen om het te onthouden.” Volgens Frank kun je makkelijk aan Ritalin komen. “Je kent altijd wel iemand met ADHD in je omgeving. Voor hen is het vaak een makkelijke manier om een zakcentje te verdienen. Daarnaast is het zelfs via internet te koop.”

Ronduit gevaarlijk
Studentendecaan Esther de Graaf, werkzaam bij Fontys in Tilburg, is niet verbaasd over deze verhalen. Ze hoort ze ook van studenten die bij haar langskomen. Ze vindt Ritalingebruik ronduit gevaarlijk. “Er zijn allerlei bijwerkingen”, benadrukt ze. Ritalin kan onder meer hartklachten veroorzaken, maar ook depressie, angst, slapeloosheid, vermoeidheid en hoofdpijn.

Toch begrijpt ze het toegenomen Ritalingebruik wel. “De druk op jongeren is enorm. Ze komen in een andere levensfase vol veranderingen en toegenomen verantwoordelijkheden. Ze moeten hun propedeuse binnen twee jaar halen en ze staan onder financiële druk om hun opleiding op tijd af te ronden Sommige studenten hebben naast de studiedruk ook nog andere problemen zoals een moeilijke thuissituatie, ziekte, psychische problemen of financiële problemen.”

Trek aan de bel
Maar Ritalin gebruiken? Nee, dat is het laatste wat ze zal adviseren. “Als je merkt dat je in de problemen komt, trek dan aan de bel. Ga naar je studie-adviseur of de decaan. Een zekere spanning is trouwens goed om te kunnen presteren. Het gaat fout als angst het overneemt. Dat gebeurt als je het overzicht kwijtraakt. Daarom is het echt verstandig om je studievaardigheden onder de loep te nemen – pak je het wel goed aan? – en een goede planning te maken. Dat is misschien een open deur, maar Ritalin gebruiken is in ieder geval geen goed alternatief.” [RdK/PM]

6 tips van studentendecaan Esther de Graaf:

1. Studeer niet aan een stuk door. Je geheugen moet de kans krijgen de stof te verwerken. Heel handig is de Pomodoro-techniek. Zie filmpje.
  2. Drink voldoende water en studeer in een goed geventileerde ruimte. Je hersenen hebben vocht en frisse lucht nodig.
  3. Studeer actief. Maak mindmaps als je visueel bent ingesteld of bedenk zelf tentamenvragen.
  4. Zorg voor voldoende ontspanning.
  5. Relativeer, je leven hangt er niet van af.
  6. Op de site van de Universiteit Leiden staan heel goede tips: http://www.studietips.leidenuniv.nl/.