september

Leren is winnen tijdens European Solar Challenge

Op het grijze en natte Circuit Zolder in België vond dit weekend de iLumen European Solar Challenge plaats. Het Fontysteam NovaFAST was hier voor de allereerste keer bij.

Zeker vijftien teams streden gedurende 24 uur om de eerste plaats tijdens de Europese kampioenschappen. Daarbij ging het niet alleen om welke wagen de meeste rondjes reed. Efficiënt rijden, het aantal oplaadbeurten en het aantal personen in een auto telden ook mee in de uiteindelijk score. "Zo krijgen we een duidelijker en completer beeld van wat iedere auto aankan'', laat NovaFAST-lid en PR-manager Harm Spanjers weten.

Helaas kwam de wagen van NovaFAST zelf niet aan de beurt. “Dat was natuurlijk wel het plan, maar we hebben ons definitieve ontwerp niet op tijd afgekregen. Daar was in de zomervakantie helaas geen mogelijkheid meer voor.”

Het team van NovaFAST‘Laten zien wat we hebben’
Toch bleef het team van NovaFAST niet bij de pakken neer zitten. Het prototype, de Dragon 1, werd alsnog met alle toebehoren ingepakt en naar België gebracht. “Zo kunnen we in ieder geval laten zien wat we hebben, en dat ons idee ook daadwerkelijk rijdt”, vervolgt teammanager Oskar Kolman.

Maar dat rijden bleek minder makkelijk dan gedacht. In de laatste uren van de race werd de Dragon 1 nog aan controles onderworpen omdat een aantal dingen niet in orde was. “Gelukkig hebben we wat later te horen gekregen dat alles goed was, dus mochten we alsnog meerijden in het paraderondje.”

Leren is ook winnen
Alleen voor een paraderondje naar Circuit Zolder rijden, is dat niet zonde? “Integendeel. We hebben dit weekend enorm veel connecties gemaakt, onszelf geprofileerd en gepresenteerd én we hebben veel kunnen leren van alle andere teams. Er viel hier niets te verliezen. En leren is wat dat betreft ook een soort van winnen.” vervolgt Oskam.

Hoewel er dit jaar dus niet geracet is, heeft het team van NovaFAST alle vertrouwen in de toekomst. Al zullen de huidige leden daar niet zo direct bij betrokken zijn als nu. “Voor ons zit de minor er dadelijk helaas op. Maar we gaan er wel voor zorgen dat alle informatie, de ontwerpen en de gewonnen data goed terechtkomen bij de volgende lichting studenten die kiezen voor de minor Elektrisch Rijden.”

Een auto van een ander teamManagement
Toch blijven sommigen van de huidige groep nog wel even hangen om aan de minor te werken. “Als een soort management, zodat we kunnen helpen waar nodig. En zodat we kunnen voorkomen dat het volgende team bijvoorbeeld geen fouten maakt die wij al hebben gemaakt.”

Die terugkoppeling brengen de studenten ook terug naar de minor. Daar is volgens hen ruimte voor verbetering. “In het aantal te besteden uren aan onderzoek en het bouwen van de wagen in vergelijking met het aantal lesuren bijvoorbeeld. Nu nog hopen dat er naar ons geluisterd wordt.”

Visie doorzetten
Over twee jaar vindt de volgende editie van de European Solar Challenge plaats. Een editie waarin het nieuwe team NovaFAST hopelijk wél deelneemt. Wat tot die tijd het belangrijkste is? “Dat onze visie doorgezet wordt. Want ook dit weekend hebben we geleerd dat een gedegen auto belangrijker is dan efficiëntie of high tech snufjes. De auto moet het in alle omstandigheden blijven doen. Dat lijkt me een mooie taak voor de volgende groep. En als de nieuwe wagen van NovaFAST hier over twee jaar staat, zijn we daar hopelijk allemaal bij.” [Noëlle van den Berg]