Venlo,
mei

'Laten zien hoe leuk het werk van een lector is'

Venlo heeft met Vincent Pijnenburg (29) de jongste 'hogeschoolprofessor'

Een feestje in Venlo. Vandaag vieren ze er de start van het vernieuwde Fontys-lectoraat Cross-border Business Development. Ook wordt dan de onlangs benoemde lector Vincent Pijnenburg voorgesteld. En die is pas 29 …

Hij heeft wel tijd voor een gesprek, maar het kan dat zijn zoontje van twee wakker wordt en dan alle aandacht vraagt. Hoeveel lectoren zou Fontys hebben van wie het kind nog een middagslaapje doet? “Ik denk niet veel”, zegt Vincent Pijnenburg lachend. Hij is in ieder geval de jongste bij de hogeschool.

De jonge Venlonaar heeft vandaag zijn papa-middag. Daarnaast is hij een druk bezet man. Deze maand is hij aan de slag gegaan als lector bij het lectoraat dat is verbonden aan Fontys International Business School (FIBS) in zijn woonplaats. Dat heeft de focus iets verlegd en richt zich nu met name op de samenwerking van het midden- en kleinbedrijf aan beide kanten van de grens met Duitsland.

Vier jaar lang deed hij bij FIBS al onderzoek naar de mogelijkheden die grensregio’s bieden. Dit blijft Pijnenburg in zijn nieuwe functie doen. Ik heb zeker de ambitie om een deel van het onderzoek zelf op te pakken. Dat vind ik ook passen bij de functie van lector.”

Zijn fascinatie voor grensoverschrijdende samenwerking komt bepaald niet uit de lucht vallen. Hij is zowat op de grens met Duitsland geboren. “Thuis deden we 100 meter verderop boodschappen in Duitsland. Ik heb ook een Duitse oma.” Venlo noemt Pijnenburg de ‘meest Duitse stad van Nederland’.

Voor zijn universitaire studie Planologie week hij uit naar Nijmegen, maar ook daar bleef dit thema in beeld. Terug in Venlo bij FIBS deed hij er onderzoek naar, onder de hoede van lector Mariska van der Giessen. Toen zij in 2017 vertrok, werd Pijnenburg benoemd tot onderzoekscoördinator en groeide hij geleidelijk toe naar zijn huidige functie.

Lector – “Sommigen noemen het hogeschoolprofessor” – op je 29ste...!   Pijnenburg geeft direct toe dat hij niet kan bogen op een jarenlange ervaring. En dat hij als lector toch gezien zal worden als kartrekker, boegbeeld en leidinggevende. Het vraagt volgens hem om andere competenties. Hij is overtuigd van zijn kunnen, maar ook bereid om te leren. De Venlonaar is inmiddels ‘in de leer’ bij andere Fontys-lectoren.

“En ik denk dat ik mijn jeugdig enthousiasme goed kan inzetten om allereerst het thema onder de aandacht te brengen. Duitsland is onze belangrijkste handelspartner, maar de samenwerking heeft toch een stoffig imago. Jongeren vragen zich af waarom we meer met Duitsland zouden moeten doen. Ze zeggen: ‘We kiezen toch geen Duits meer op school en gaan alles in het Engels doen’.”

Met zijn jeugdig elan hoopt hij ook het 'fenomeen lectoraat’ te ontdoen van stof. Pijnenburg is heel actief op sociale media en wil daarop laten zien hoe leuk, bijzonder en actief het werk van een lector is. “Dat ik niet 40 uur per week achter een bureau onderzoek doe. Want dat denken sommige mensen”, zegt hij tot besluit.

Zijn zoontje slaapt ondertussen nog als een roos. [Tim Durlinger]