februari

Komt de Docent van het Jaar 2018 van Fontys?

Monique Hamers (Fontys Hogeschool Journalistiek) is genomineerd voor de landelijke titel ‘Docent van het jaar’. Jaarlijks kiest het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) de beste en meest inspirerende docent. In januari werd Hamers ook al uitgeroepen tot Fontys Docent van het Jaar.

Volgens de studentenorganisatie krijgen docenten niet altijd de aandacht en waardering die zij verdienen. De Docent van het Jaar-verkiezing ‒ Monique Hamers.dit jaar toe aan de vierde editie ‒ is bedoeld om daarin verandering te brengen.

Individuele benadering
Monique Hamers doceert Journalism Studies aan FHJ. Zij begeleidt onder meer een factchecking-team van studenten en is bezig met Nimbin, een alternatief onderwijsprogramma waarin gezocht wordt naar andere, interdisciplinaire manieren om studenten competenties aan te leren. In een interview met Bron zei ze eerder: “Je moet ze [studenten, red.] zíen, in de gaten hebben waar ze staan in hun ontwikkeling en ze zaken aanreiken waarmee ze verder kunnen. Dat betekent altijd een individuele benadering.”

Monique Hamers strijdt samen met Giulia Calabretta (TU Delft), Haza Rahim (Universiteit Utrecht), Loes Keijers (Tilburg University) en Youssef El Bouhassani (Hogeschool van Amsterdam) om de titel. Op 21 april wordt de winnaar bekend. Uit handen van minister Van Engelshoven (OCW) ontvangt die onder meer een beurs die is bedoeld om het eigen onderwijs te innoveren. [Frank van den Nieuwenhuijzen]