Klas van 2020 gehalveerd: 'Corona hakt erin'

Waar de Klas van 2020 na de zomer aftrapte in een ruim bemeten practicumlokaal, kan de behuizing acht maanden later een stuk kleiner. Zeven van de veertien eerstejaars zijn afgehaakt.

“Waar zijn ze gebleven?”, is dan ook de hamvraag die tutor René van Heugten stelt aan het begin van het vaste bijpraatmoment op donderdag. Voor oud-student Koen strookte de opleiding niet met zijn verwachtingen. Hij is tegenwoordig te vinden bij Lidl in Eindhoven, waar hij een ‘doorgroei-rol’ heeft als personeelstrainer - toch nog iets met leerdoelen dus.

Samenvatting

Gedurende hun studietijd volgt Bron ‘De Klas van 2020’- een paboklas aan Fontys Hogeschool voor Kind en Educatie in Eindhoven, die startte in coronajaar 2020. Dit is deel 3 uit de serie.

Lieve, die al eerder stopte om na de zomer aan een studie Toegepaste Biologie te beginnen, verblijft een paar maanden als dierenverzorgster in Namibië, wat leidt tot mooie plaatjes op Instagram.

Surya Ortega had moeite om te aarden in Nederland en keerde terug naar thuiseiland St.-Maarten. “Ga er maar aan staan”, zegt René. “Afgelopen augustus stapte ze ‘s zaterdags in het vliegtuig, en maandagochtend zat ze bij ons in de klas. Surya kwam nooit echt over die cultuurshock heen.”

Knusser
Hoe ervaren de overblijvers het, dat de klas letterlijk is gehalveerd? De sfeer is anders, beaamt Noor. “Maar niet minder leuk. Het is knusser. En juist doordat de groep kleiner is, ben je meer op elkaar gericht. Maar dat komt waarschijnlijk ook door de coronaversoepelingen bij Fontys.”

Aniek ging zelf ook twijfelen toen ze de ene na de andere afvaller zag. “Je herkent je soms in de redenen die mensen geven. Bijvoorbeeld dat ze het leraarschap leuk vinden, maar de didactische theorie minder.” Toch is ze er vrij zeker van dat ze de goede studie heeft gekozen. “Ik merk dat de stage motiveert om dieper in de theorie te duiken, en op de opleiding pik ik weer dingen op die ik toepas in de klas.”

Fractie te laat
Iedereen moet ten slotte erkennen dat corona er hoe dan ook heeft ingehakt. “Als tutoren zijn we steeds net iets te laat bij het signaleren van (motivatie)problemen”, zegt René.

“Normaal zie ik een student drie dagen per week en herken ik de baalmomenten. Zo nodig ga ik snel met ze in gesprek. Dat is door de afstand allemaal anders. Eigenlijk zijn we momenteel niet de opleiding die we graag willen zijn.”
En dan, haast berustend: “Daar heb ik last van… Toch wil ik even gezegd hebben dat ik trots ben op iedereen in deze klas.”

De groep beaamt dat de stoppers de studie of stage ‘gewoon’ vonden tegenvallen, maar dat dit toch niet geheel los te zien is van de coronacrisis. “De lessen waren echt minder leuk”, zegt Noor. Marije vult aan: “Als je twijfelt aan je motivatie, wordt dat idee nu versterkt. Misschien is corona dan niet de hoofdreden, het geeft je soms een extra zetje richting uitgang. Het maakt de dingen waar je al mee zit zwaarder.”

Spannend
Voor Rick (21) breken spannende weken aan. Hij doet voor de tweede keer het eerste jaar en moet begin juni per se zijn portfolio halen. Dat is een dossier waarmee pabostudenten aantonen dat ze elf ‘Kritische handelingen’ beheersen, zoals het ontwerpen en begeleiden van leeractiviteiten en het inspelen op verschillen tussen leerlingen.

“Ik heb er wel vertrouwen in... Maar soms lig ik ook wakker, hoor. Ik heb nu eenmaal mijn zinnen gezet op het onderwijs; een Plan B is er niet. Mocht het niet lukken om mijn portfolio te halen, dan neem ik sowieso een tussenjaar om eerst een paar dingen op een rijtje te zetten.”De definitieve versie van het portfolio moet op maandag 7 juni worden ingeleverd; tot die tijd is Rick nog volop bezig met de puntjes op de i. [Frank van den Nieuwenhuijzen]

De Klas van 2020 is: Celeste Boggelen, Marije Eventuin, Robin Peijnenborgh, Aniek Schoenmakers, Noor Smolders, Willemijn Jacobs en Rick Smeets.

Klas van 2020 deel 3