oktober

Keuzegids hbo: Fontys klimt een plek

De Keuzegids Hbo 2019 is weer uit. Van de 104 bachelor-opleidingen van Fontys beoordeelt de Keuzegids het grootste deel als voldoende of goed. Elf steken er bovenuit, als zeer goed of uitstekend. Twaalf opleidingen worden als matig of zwak beoordeeld. In totaal steeg Fontys een plaatsje op de ranking met andere hogescholen.

Fontys staat in de categorie grote hogescholen nu op plaats 5, met 61,5 punten. Avans staat net als voorgaande jaren aan de top, met 69 punten Onderaan bungelen de Haagse Hogeschool met 54,3 punten en Hogeschool Utrecht met 53 punten.

De Keuzegids gebruikt voor een groot deel de cijfers van de Nationale Studenten Enquête, die in mei uitkwam. Die gaat over zaken als ‘docenten’, ‘faciliteiten’, ‘toetsing’ en ‘voorbereiding op beroepspraktijk’. Daarnaast gebruikt CHOI, uitgever van de Keuzegids, de instroomcijfers en slaagpercentages van de Vereniging Hogescholen en accreditatierapporten van de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO).

Toppers
De elf toppers van Fontys bevinden zich voornamelijkFontys Sittard. bij de lerarenopleidingen in Sittard. Om precies te zijn kregen er vier het predicaat ‘zeer goed’: Duits, Engels, Nederlands en Natuurkunde. Ook de opleiding Pedagogiek in deze stad scoort zeer goed. Geen verrassing: het kleinschalige ‘Sittard’ krijgt elk jaar goede beoordelingen.

Venlo heeft twee uitschieters: de pabo kreeg een ‘zeer goed’ en Mechatronica zelfs een ‘uitstekend’. Ook de pabo in Eindhoven steekt er bovenuit, evenals de lerarenopleidingen Godsdienst en Dans in Tilburg. De docentopleiding Theater scoorde een ‘uitstekend’.

Faciliteiten
Aan de onderkant staan een paar technische opleidingen in Eindhoven die duidelijk te lijden hebben onder de ‘faciliteiten’: Mechatronica, Elektrotechniek en Werktuigbouwkunde (WTB) scoren op dit punt slecht. Zij verhuizen volgend jaar naar een nieuw gebouw op het terrein van de Technische Universiteit in Eindhoven. Dat gaat volgens directeur Ella Hueting zeker voor verbetering zorgen.

Andere opleidingen die beneden gemiddeld scoren zijn: Industrieel Product Ontwerpen in Venlo (ook andere gelijksoortige opleidingen in Nederland krijgen van hun studenten matige scores), twee technische lerarenopleidingen in Eindhoven, International Business in Eindhoven en Trend Research & Concept Creation in Lifestyle in Tilburg.

Opvallend is dat twee opleidingen die vorig jaar nog matig scoorden, het nu een stuk beter doen: Vastgoed en Makelaardij kreeg betere cijfers voor ‘contacturen’ en ‘faciliteiten’ en ging van een matige score naar een voldoende. De lerarenopleiding Gezondheidszorg en Welzijn werd beter gewaardeerd op onder meer ‘inhoud’ en kwam zo ook op een ruime voldoende uit.

Duiding
De cijfers écht duiden, is overigens nog geen eenvoudige klus. Volgens de NSE zijn studenten van WTB in Eindhoven bijvoorbeeld best tevreden, ze geven een 3,5 voor hun opleiding (op een schaal van 5) terwijl de Keuzegids de opleiding als zwak bestempelt.

Wat zijn de uitkomsten van de Keuzegids waard? Volgens Olof Wiegert van de Dienst Onderwijs & Onderzoek van Fontys is de Campus Venlo.Keuzegids aardig als rankingmiddel en voor hogescholen zeker een middel om ze ‘scherp te houden’. Maar voor zijn eigen kwaliteitsverbetering, gebruikt Fontys de uitkomsten niet: “Daarvoor zijn voor ons de uitslagen van de NSE en eigen onderzoek zuiverder.”

Niet helder
De cijfers zijn volgens hem ook niet voor iedereen helder. “De Keuzegids selecteert bijvoorbeeld uit de uitkomsten van de NSE. Als het gaat om faciliteiten, laten ze bijvoorbeeld de antwoorden over geschiktheid onderwijsruimten of beschikbaarheid werkplekken achterwege. Als je als opleiding daar net in heb geïnvesteerd, kun je dus toch slecht scoren.”

Als studenten een genuanceerd beeld van opleidingen willen, kunnen ze volgens hem beter Studiekeuze123 raadplegen. [Petra Merkx]