februari
2019

Juf Daisy Mertens in finale Wereld Lerarenprijs

Oud-masterstudent Daisy Mertens behoort tot de laatste tien kanshebbers om ‘Beste Docent ter Wereld’ te worden. Mocht de Helmondse onderwijzeres de titel winnen, dan ontvangt zij 1 miljoen dollar.

Mertens ‒ werkzaam in groep 7 van basisschool De Vuurvogel ‒ werd aangemeld voor de Global Teacher Prize door Fontys-docente Daniëlle de Boer, haar voormalige studiebegeleider bij de master Leren en Innoveren. Daisy Mertens rondde die master aan Fontys Hogeschool Kind en Educatie af in 2012.

Dubai
Daisy Mertens voor de klas bij De Vuurvogel.De prijs is bedoeld voor een uitzonderlijke leraar die een buitengewone vakbijdrage heeft geleverd. Voor Mertens ligt die inzet op het gebied van taalonderwijs. Dagelijks probeert ze kinderen met taal- en andere leerachterstanden naar een hoger niveau te tillen. “Ik ben steeds op zoek naar hun intrinsieke motivatie. Hun wil om te leren wil ik aanwakkeren. Als ik zie dat een leerling niet betrokken is, probeer ik dat met mijn kennis en ervaring bij te sturen, maar altijd in een interactie met het kind”, zegt ze daarover in een eerder gesprek met Bron.

In totaal dongen meer dan 10.000 docenten uit 179 landen mee naar de prijs. Mertens maakte eerder al deel uit van een long list met 50 genomineerden, en dringt nu dus door tot de finale. Op zondag 24 maart wordt in Dubai de winnaar bekendgemaakt. Die mag 1 miljoen dollar besteden aan een onderwijsdoel. Hoe dat ook afloopt, haar leerlingen leven nu al volop met haar mee: “Het meest fantastisch is de reactie van mijn leerlingen. Ook was er laatst een oud-leerling met een bos bloemen naar school gekomen. Dat is echte waardering, de kroon op je werk.” [Frank van den Nieuwenhuijzen]

Jacintha Melenhorst
February
2019
Kijk: dan doe je het goed. Wat een inspirerend voorbeeld van echte betrokkenheid bij haar leerlingen. Ik hoop van ganser harte dat je ook inderdaad als beste ter wereld benoemd wordt, Daisy!