juli

“Je begrijpt dat we ‘over the moon’ zijn met z’n allen”

Ook voormalig SPECO-student Max Mol koerst vandaag richting Nancy, finishplaats van de vierde touretappe. Per auto, wel te verstaan. De marketeer van Team Jumbo-Visma rijdt onder meer gasten en sponsoren over het parcours. “Je begrijpt dat we over the moon zijn met z’n allen”, zegt hij over de uitstekende stemming bij de ploeg.

Jumbo-Visma begon op z’n zachtst gezegd voortvarend aan de 106de Ronde van Frankrijk. Zaterdag pakte sprinter Mike Teunissen bij de start in Brussel – als eerste Nederlander in dertig jaar – de Gele Trui. Een dag later werd de ploegentijdrit afgetekend gewonnen. Aan die fraaie dubbelslag ging overigens een hels moment vooraf. De eigenlijke topsprinter Dylan Groenewegen kwam ten val op zo’n drie kilometer voor de streep.

“Verschrikkelijk”, aldus Max Mol. “Gelukkig Max Mol - foto: Ton Toemenzette Mike meteen de knop om en wist hij zijn goede positie voorin optimaal te benutten. Zo kun je in de sport binnen de kortste keren van de hel in de hemel belanden.”

Onbeschrijfelijk gevoel
Eerder spraken we Max in het kader van de Bron-rubriek ‘Eerste Stappen’, waarin Fontys-alumni vertellen over hun vuurdoop op de arbeidsmarkt. “De wielerwereld is zo eigen dat je het vak vooral leert in de praktijk”, zei hij toen. Dat laatste blijkt de voorbije dagen eens te meer.

“Een renner als Mike Teunissen beleeft misschien de gekste 48 uur van zijn leven. Mooi om de bijzondere dynamiek in deze sport van zo nabij mee te maken.” De duo-winst leidt volgens hem tot een “onbeschrijfelijk gevoel”. “Etappewinst, laat staan de Gele Trui, pak je niet zo maar. Als dat dan gebeurt, moet je er vooral van genieten. Dat doen we ook. Ongelofelijk wat dit doet met het team.”

Hecht teamgevoel
Dit jaar verblijft Max (bijna) de volle drie weken in Frankrijk. “Als hospitality-coördinator ontvang en begeleid ik gasten van de ploeg. Om een indruk te geven: afgelopen weekend hadden we zo’n 330 mensen over de vloer.” Het commerciële ondersteuningsteam van Jumbo-Visma telt zo’n 35 leden. En hoewel er geen dagelijks contact is met de renners, is het teamgevoel hecht.

“Het mooie is dat je nu veel dichter op het vuur zit dan normaal. We verblijven vaak in hetzelfde hotel als de renners en delen lief en leed.”

Zonnig perspectief
In een heuvelachtige finale verloor Teunissen gisteren zijn trui aan Julian Alaphilippe. Toch blijft het perspectief van Jumbo-Visma zonnig. Kopman Steven Kruijswijk gaat dit jaar voor een podiumplek in Parijs.

“Gisteren zag je al dat hij prima kon volgen bij een explosief klimmetje”, besluit Max Mol. “We willen zorgen dat we deze goede sfeer zo lang mogelijk vasthouden. Ik denk dat jullie nog niet van ons af zijn.” [Frank van den Nieuwenhuijzen]