Tilburg,
maart

“Dit werk is misschien the next best thing”

Net afgestudeerd en bezig met je eerste echte baan. Hoe bevalt dat en waar loop je tegenaan? In de serie ‘Eerste stappen’ interviewt Bron Fontys-alumni die net van school zijn. In deze aflevering: Max Mol. "Voor je het weet zit je een hele dag in de auto met CEO's."

NaamMax Mol
Leeftijd: 22 jaar
Opleiding: Sportmarketing (SPECO) Tilburg, diploma januari 2017
Werk: Marketingmedewerker bij wielerploeg Jumbo-Visma in 's-Hertogenbosch
Salaris:1800 euro bruto (aanstelling van 32 uur)

Foto: Ton ToemenWat doe je op een werkdag?
“Ik ben verantwoordelijk voor het contact met enkele kleinere sponsors. Ik informeer hen over ontwikkelingen rond de ploeg, of begeleid gasten die wedstrijden bezoeken. Zodoende draaide ik vorig jaar even mee in de Tour de France - in onze sport het heilige der heiligen.

Verder ontwikkel ik een webshop voor Jumbo-Visma-merchandise. Hierin blijft het wielerpeloton ver achter bij bijvoorbeeld het voetbal. Amper de helft van de UCI ProTour-ploegen heeft zo’n webshop, terwijl met name wielershirts bij hobbyfietsers populair zijn. Ons team wil graag meer doen op deze markt.”

Hoe ging de overgang werk/studie?
“In het algemeen ‘matchen’ opleiding en praktijk prima. Persoonlijk had ik daarbij het voordeel dat ik lang in opleidingsploegen heb gefietst. Ik snap dus wat het peloton beweegt. De wielerwereld is zo eigen dat je het vak eigenlijk vooral leert in de praktijk.

Maar Fontys-SPECO biedt een sterke basis - de naam zorgt bovendien voor herkenning en waardering. Ik merkte dat direct na mijn afstuderen. Alleen al via een LinkedIn-berichtje kreeg ik een paar interessante aanbiedingen.”

Wat maakt de sportwereld voor jou zo interessant?
“De wielerwereld blijft uniek, en zit vol dynamiek. Ook letterlijk: Het is een rondreizend circus dat de hele wereld over gaat.

Daarbij is wielrennen een laagdrempelige sport. Voor je het weet zit je een hele dag in de auto met de CEO van Jumbo of BrandLoyality. Eén van de positieve kanten is dus dat je in een mum van tijd een geweldig netwerk opbouwt.”

Wat heb je in je opleiding gemist?
“Als ik toch een mogelijke aanvulling op het curriculum moet noemen, dan zou er meer aandacht kunnen komen voor online-marketing. Iets anders waar de opleiding weinig op inspeelt is de stress die je soms ervaart. Dat is een beetje het nadeel van de al genoemde dynamiek van de sport. Er wordt van je verwacht dat je 24/7 bereikbaar bent. Ook op feestjes of onderweg met vrienden kun je altijd worden overvallen met werk.”

Tevreden?
“Absoluut. Ik ben terechtgekomen in een groot bedrijf met veel mogelijkheden. Eén doelstelling van Jumbo-Visma is talentontwikkeling. Dat slaat niet alleen op de renners maar evengoed op ondersteuners zoals ik. Ook als marketeer profiteer je van een topsportbegeleiding en kun je jezelf via allerlei programma’s verder ontwikkelen. Weliswaar lukte het me niet om profwielrenner te worden, maar dit werk is misschien the next best thing.” [Frank van den Nieuwenhuijzen]