juni

Introweek gaat door, maar hoe?

Ze houden een slag om de arm, maar universiteiten en hogescholen hopen op een ‘normale’ introductieweek voor eerstejaars, zonder gedoe met strenge beperkingen en de anderhalve meter. Fontys denkt volgende week bekend te kunnen maken hoe de eigen introweek Purple eruit gaat zien.

Het is de vraag wat er allemaal mogelijk zal zijn als de nieuwe eerstejaars studenten eind augustus naar hun studiestad komen. Zijn massale feesten weer toegestaan, of moet je toch nog op de groepsgrootte letten?

Voorlopig staan de seinen op groen voor een tamelijk normale introductieperiode: het aantal coronabesmettingen daalt snel en steeds meer mensen zijn gevaccineerd. Dus maken de universiteiten en hogescholen optimistische plannen.

Toch wil een woordvoerster van Fontys niet op de zaken vooruit lopen. "Zorgvuldigheid boven alles. We zijn nog in overleg met allerlei partijen, waaronder de veiligheidsregio, over onder meer het testen van de deelnemende studenten. We gaan ervanuit dat we volgende week de knoop over Purple kunnen doorhakken."

Alternatieven
Eerder werd al duidelijk dat Fontys rekening houdt met verschillende scenario’s, zoals bij voorbeeld ook de Erasmus Universiteit Rotterdam, de Vrije Universiteit in Amsterdam en introweek UIT in Utrecht doen.

Avans hoopt in elk geval er ook een feestje van te kunnen maken: “We hebben de hoop dat we deze zomer het stof van onze dansschoenen kunnen blazen."

Maastricht University gaat voor de grote feesten test-, herstel- of vaccinatiebewijzen vragen. Dan kunnen die zonder beperkingen doorgang vinden. Dat kan niet als je alleen op zelftesten vertrouwt.

Internationals
Sommige studenten kunnen misschien niet naar de stad toekomen. Denk alleen al aan de buitenlandse studenten. Misschien mogen zij nog niet reizen of moeten ze bij aankomst een poosje in quarantaine. Vaak wordt de oplossing daarvoor gezocht in online activiteiten. (tekst loopt door onder foto)

Bij de Hotelschool The Hague komt bijna de helft van alle eerstejaars uit het buitenland. “In sommige gevallen bieden wij de mogelijkheid om voorafgaand aan het introductieweekend in quarantaine te gaan”, zegt bestuurslid Arend Hardorff.

“Bij de introductie ontmoeten de studenten hun vrienden voor het leven. Het is uiteraard erg belangrijk dat iedereen kan deelnemen.”

Huidige eerstejaars
En de huidige eerstejaars, die vorig jaar buiten de boot vielen? Kunnen zij de feesten, rondwandelingen en intropraatjes inhalen die ze bij hun eigen introductie zijn misgelopen? De organisatie van Purple heeft eerder al aangegeven 4.500 tickets klaar te leggen voor de tweedejaars.

De meeste onderwijsinstellingen houden nog de boot af. Alleen Maastricht en de Vrije Universiteit lijken het pad van Fontys te volgen. “We bieden ook onze tweedejaars en de ouderejaars de mogelijkheid om deel te nemen aan onder andere de MECC-feesten en de opening”, zegt de woordvoerder van Maastricht.

De Vrije Universiteit: “We kijken of we een outrodag kunnen organiseren onder de noemer ‘reclaim the campus’, waarop we hopelijk kunnen vieren dat de VU-campus weer open kan en bachelorstudenten elkaar kunnen ontmoeten.” [HOP, Jan Ligthart]