Tilburg,
april

Introfestival voor eerstejaars in augustus mogelijk weer bijna als vanouds

Na een volledige online editie van de introductieweek en het afsluitende Purple Festival vorig jaar, zet Fontys dit jaar in op een hybride of wellicht geheel fysieke variant. Met 4.500 tickets voor tweedejaars worden bovendien de studenten die vorig jaar hun fysieke intro hebben gemist, niet vergeten.

Nicolette Koot, de projectleider van Fontys Purple is voorzichtig optimistisch. “De ontwikkelingen zien er goed en veelbelovend uit, dus naar verwachting kunnen het festival en de locaties voor de buitenovernachting doorgaan.”

Het Fontys Purple-team heeft drie scenario’s: volledig fysiek, hybride en online. Geheel afhankelijk van de dan bestaande corona-regels en maatregelen wordt een daarvan gekozen.

Met sneltest?
Hoort daar een sneltest bij, dan gaat de Nicolette KootPurple-organisatie ook dat regelen. “Logistiek is dat lastig. We kunnen natuurlijk niet voor de deur van het festival 14.000 man gaan testen, maar we denken zeker na over oplossingen en manieren om dit in goede banen te leiden.”

Maar ook als het helemaal misgaat en er weer strengere maatregelen komen, zijn er plannen. “Als het festival niet kan doorgaan hebben we bijvoorbeeld liveconcerten met publiek: zittend, op gepaste afstand en in meerdere tijdssloten.”

Ook voor alle onderdelen heeft de organisatie alternatieven. “We hebben ook een online variant, maar we gaan ervan uit dat het minstens een hybride introductie wordt. We steken zelfs in op fysiek.”

Herkansing tweedejaars
De Purple-organisatie heeft gekeken of alle tweedejaars, nu nog eerstejaars, ook naar het festival kunnen, als een herkansing voor vorig jaar. Dat is helaas niet haalbaar in verband met de maximale capaciteit van het terrein van de The Hall of Fame in Tilburg.

“Als er Purple Festival in 2019 in de Spoorzone.meer studenten op dit terrein in de Spoorone pasten, hadden we ook meer beschikbaar gesteld. Wij bieden in ieder geval 4.500 gratis festivalkaarten aan.” Daarmee kan de helft van de tweedejaars de intro dus alsnog meemaken. Alle opleidingen kijken individueel wat ze doen voor de dan tweedejaars.

Beter voorbereid
Op maandag en dinsdag start de introductie bij de opleidingen zelf. Ook zij werken en organiseren met drie verschillende scenario’s in hun achterhoofd, die getoetst worden aan de Covid-regels, veiligheid, organisatie en haalbaarheid. “We zijn dit jaar veel beter voorbereid. Vorig jaar was nog zoveel onduidelijk en moest nog zoveel last-minute geregeld worden. Dit jaar weten we beter wat ons te wachten staat.”

De studenten van Fontys kunnen naar verwachting in augustus dus gewoon gaan feesten en dansen op het Purple Festival. De organisatie is nog in gesprek met Fontys Venlo. De vraag is of zij dit jaar of volgend jaar aansluiten bij het festival. [Jacky Eickes]